Pienyrittäjien ja kuluttajien kiertotalouteen liittyvät valmiudet, odotukset ja motivaatio : case: Ihmislähtöisesti resurssiviisas Lapinjärvi
Wiik, Jenni; Paloheimo, Paula (2020)
Wiik, Jenni
Paloheimo, Paula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081819778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020081819778
Tiivistelmä
Siirtymä kiertotalouden mukaiseen talouden toimintamalliin on suuri muutos niin kuluttajille kuin yrityksillekin. Kuluttajan rooli kiertotaloudessa on keskeinen ja monin tavoin aivan erilainen kuin nykyisessä lineaarisen talouden mallissa. Käyttäytymiseen voidaan kuitenkin vaikuttaa ja keskeistä onkin tehdä kiertotaloustuotteista ja -palveluista yhtä houkuttelevia ja helposti saatavilla olevia kuin nykyisistä palveluista ja tuotteista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia tavallisella ihmisellä on kiertotalouspalveluita kohtaan ja millaisia valmiuksia pien- tai mikroyrittäjällä on tuottaa kiertotalouspalveluita tai –tuotteita. Kehittämistavoitteena oli määritellä tutkimusosuuden perusteella suuntaviivoja ja lähtökohtia pienen maaseutumaisen kunnan pien- ja mikroyritysten ihmislähtöiselle ja kiertotaloutta edistävälle kehittämistyölle. Teoreettisena tavoitteena oli luoda katsaus kuluttajanäkökulmaan kiertotaloutta koskevassa tutkimuksessa.
Tietoperustassa määritellään keskeiset käsitteet, kuten kiertotalous, kestävän kehityksen ja kiertotalouden suhde, kestävä kuluttaminen ja resurssiviisaus. Tietoperustassa luodaan laaja katsaus kiertotalouteen kuluttajan näkökulmasta käyttäytymisteorioita hyödyntäen. Yrittäjän näkökulmaa käsitellään kiertotalouden liiketoimintamallien kautta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, kyselytutkimusta sekä tulevaisuusverstasta. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla kartoitettiin pien- ja mikroyrittäjien valmiuksia sekä motivaatiota kiertotaloutta tukevaan toimintaan. Kyselytutkimuksessa selvitettiin kuluttajien valmiuksia ja odotuksia kiertotaloutta kohtaan. Tulevaisuusverstaassa kerättiin asukkailta tietoa heidän toiveistaan kestävän ja hyvän arjen suhteen.
Opinnäytetyö luo laajan katsauksen tekijöihin, jotka vaikuttavat tavallisen ihmisen tai kuluttajan suhtautumiseen kiertotalouteen. Opinnäytetyön teoreettinen osa muodostaa suuntaviivoja siitä, millaista käyttäytymisen muutosta kiertotalouden mukainen eläminen ja kuluttaminen tavalliselta ihmiseltä vaatisi ja millaisilla keinoilla käyttäytymismuutokseen voi pyrkiä vaikuttamaan. Pienyrittäjän näkökulmasta kiertotalous näyttäytyy kasvun mahdollisuutena tutkimusaineistomme perusteella. Opinnäytetyöprosessissa syntyi teemahaastattelujen teemoittelun pohjalta tyypittely, joka auttaa kohdentamaan hanketyön sisältöä ja tehtävää työtä siitä eniten hyötyville yrityksille. Tyypittelyä voidaan myös hyödyntää laajemmin kaikissa muissa samankaltaisissa hankkeissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia odotuksia tavallisella ihmisellä on kiertotalouspalveluita kohtaan ja millaisia valmiuksia pien- tai mikroyrittäjällä on tuottaa kiertotalouspalveluita tai –tuotteita. Kehittämistavoitteena oli määritellä tutkimusosuuden perusteella suuntaviivoja ja lähtökohtia pienen maaseutumaisen kunnan pien- ja mikroyritysten ihmislähtöiselle ja kiertotaloutta edistävälle kehittämistyölle. Teoreettisena tavoitteena oli luoda katsaus kuluttajanäkökulmaan kiertotaloutta koskevassa tutkimuksessa.
Tietoperustassa määritellään keskeiset käsitteet, kuten kiertotalous, kestävän kehityksen ja kiertotalouden suhde, kestävä kuluttaminen ja resurssiviisaus. Tietoperustassa luodaan laaja katsaus kiertotalouteen kuluttajan näkökulmasta käyttäytymisteorioita hyödyntäen. Yrittäjän näkökulmaa käsitellään kiertotalouden liiketoimintamallien kautta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, kyselytutkimusta sekä tulevaisuusverstasta. Puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla kartoitettiin pien- ja mikroyrittäjien valmiuksia sekä motivaatiota kiertotaloutta tukevaan toimintaan. Kyselytutkimuksessa selvitettiin kuluttajien valmiuksia ja odotuksia kiertotaloutta kohtaan. Tulevaisuusverstaassa kerättiin asukkailta tietoa heidän toiveistaan kestävän ja hyvän arjen suhteen.
Opinnäytetyö luo laajan katsauksen tekijöihin, jotka vaikuttavat tavallisen ihmisen tai kuluttajan suhtautumiseen kiertotalouteen. Opinnäytetyön teoreettinen osa muodostaa suuntaviivoja siitä, millaista käyttäytymisen muutosta kiertotalouden mukainen eläminen ja kuluttaminen tavalliselta ihmiseltä vaatisi ja millaisilla keinoilla käyttäytymismuutokseen voi pyrkiä vaikuttamaan. Pienyrittäjän näkökulmasta kiertotalous näyttäytyy kasvun mahdollisuutena tutkimusaineistomme perusteella. Opinnäytetyöprosessissa syntyi teemahaastattelujen teemoittelun pohjalta tyypittely, joka auttaa kohdentamaan hanketyön sisältöä ja tehtävää työtä siitä eniten hyötyville yrityksille. Tyypittelyä voidaan myös hyödyntää laajemmin kaikissa muissa samankaltaisissa hankkeissa.