Valmentava lähiesimies : Oivaltava työyhteisö
Rautio, Jani (2020)
Rautio, Jani
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320089
Tiivistelmä
Valmentavalla johtamisella pyritään vastaamaan organisaation kasvutavoitteisiin sekä ulkoisiin haasteisiin. Valmentaminen on vahvuuksien kautta vaikuttamista ja esimerkin näyttämistä. Valmentamisen toimia ovat tukeminen, haastaminen ja kannustaminen.
Kehittämistehtävän toimeksiantaja on kotimainen autovaraosien ja -tarvikkeiden sekä työkalujen erikoisliike Motonet Oy. Motonet on osa Broman Group konsernia. Opinnäytetyö on jatkoa organisaation sisäisen Master-ohjelman tuotokselle (2017), joka on nykyisen valmentavan lähiesimiestyön perusta organisaatiossa. Valmentavan johtamistyön kehittäminen on alkanut valmennuskurssilla vuonna 2017.
Tutkimusongelma pohjautuu organisaation esittämään kysymykseen työyhteisön nykytilasta valmentavan johtamisen vaikutusten näkökulmasta. Tätä ei ole aiemmin tutkittu lähiesimiesten kokemusten pohjalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Millaisina muutoksina valmentava johtaminen näkyy työyhteisössä? Kuinka työyhteisön valmennuskulttuuri kehittyy valmentavan lähiesimiestyön kautta? Millaista tukea lähiesimiehet tarvitsevat valmennustyöhönsä?
Tutkielma on konstruktiivinen tapaustutkimus, jonka teoriaviitekehys koostuu seuraavista: valmentaminen, lähiesimiestyö, itsensä johtaminen ja sisäinen motivaatio. Tutkimusaineisto on tuotettu kyselynä ja henkilöhaastatteluina. Lähiesimiehiä haastateltiin kolmessa Motonet-tavaratalossa tammikuussa 2020. Haastatteluja edelsi kysely, joka lähetettiin seitsemän tavaratalon lähiesimiehille. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta esiin nousseiden aiheiden kehittämismenetelminä on toiminut ohjattu aivoriihi ja työpajan fasilitointi. Menetelmien avulla on saatu ideoita kehittämissuunnitelmaan.
Tutkielman tuloksina nostetaan esiin neljä kehittämisen pääteemaa, jotka ovat valmentava lähiesimies, valmennustoimet, tekemisen ilmapiiri ja lähiesimiehen tuki. Päätemoista muodostetaan kahdeksan alateemaa, jotka kuvaavat pääteemojen kehittämisen sisältöä.
Valmentamisella on ollut työyhteisöön monia positiivisia vaikutuksia. Lähiesimiehet toimivat arvojen ohjaamina ja näyttävät esimerkkiä asenteelle, tekemiselle ja valmentamiselle. Ilmapiirin ja työntekijöiden valmennustarpeiden huomioiminen vaatii esimieheltä tietoista läsnäoloa ja vuoropuhelun kehittämistä. Kehittyneessä valmennuskulttuurissa resurssit itseohjautuvat asiakasta varten. Esimiestä tukee työyhteisö, johtotiimi, organisaatio ja oma esimies.
Opinnäytetyön tuotos on kehittämissuunnitelma. Se sisältää konkreettisia kehittämisehdotuksia lähiesimiestyön tukemiseksi. Kehittämissuunnitelman avulla voidaan yhdenmukaistaa organisaation tavoitteita ja päivittäistä työskentelyä. Myöhemmin opinnäytetyön pohjalta tehtävä valmennusopas auttaa saavuttamaan esimiesvalmennuksen tavoitteita.
Kehittämistehtävän toimeksiantaja on kotimainen autovaraosien ja -tarvikkeiden sekä työkalujen erikoisliike Motonet Oy. Motonet on osa Broman Group konsernia. Opinnäytetyö on jatkoa organisaation sisäisen Master-ohjelman tuotokselle (2017), joka on nykyisen valmentavan lähiesimiestyön perusta organisaatiossa. Valmentavan johtamistyön kehittäminen on alkanut valmennuskurssilla vuonna 2017.
Tutkimusongelma pohjautuu organisaation esittämään kysymykseen työyhteisön nykytilasta valmentavan johtamisen vaikutusten näkökulmasta. Tätä ei ole aiemmin tutkittu lähiesimiesten kokemusten pohjalta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat: Millaisina muutoksina valmentava johtaminen näkyy työyhteisössä? Kuinka työyhteisön valmennuskulttuuri kehittyy valmentavan lähiesimiestyön kautta? Millaista tukea lähiesimiehet tarvitsevat valmennustyöhönsä?
Tutkielma on konstruktiivinen tapaustutkimus, jonka teoriaviitekehys koostuu seuraavista: valmentaminen, lähiesimiestyö, itsensä johtaminen ja sisäinen motivaatio. Tutkimusaineisto on tuotettu kyselynä ja henkilöhaastatteluina. Lähiesimiehiä haastateltiin kolmessa Motonet-tavaratalossa tammikuussa 2020. Haastatteluja edelsi kysely, joka lähetettiin seitsemän tavaratalon lähiesimiehille. Tutkimusaineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Aineistosta esiin nousseiden aiheiden kehittämismenetelminä on toiminut ohjattu aivoriihi ja työpajan fasilitointi. Menetelmien avulla on saatu ideoita kehittämissuunnitelmaan.
Tutkielman tuloksina nostetaan esiin neljä kehittämisen pääteemaa, jotka ovat valmentava lähiesimies, valmennustoimet, tekemisen ilmapiiri ja lähiesimiehen tuki. Päätemoista muodostetaan kahdeksan alateemaa, jotka kuvaavat pääteemojen kehittämisen sisältöä.
Valmentamisella on ollut työyhteisöön monia positiivisia vaikutuksia. Lähiesimiehet toimivat arvojen ohjaamina ja näyttävät esimerkkiä asenteelle, tekemiselle ja valmentamiselle. Ilmapiirin ja työntekijöiden valmennustarpeiden huomioiminen vaatii esimieheltä tietoista läsnäoloa ja vuoropuhelun kehittämistä. Kehittyneessä valmennuskulttuurissa resurssit itseohjautuvat asiakasta varten. Esimiestä tukee työyhteisö, johtotiimi, organisaatio ja oma esimies.
Opinnäytetyön tuotos on kehittämissuunnitelma. Se sisältää konkreettisia kehittämisehdotuksia lähiesimiestyön tukemiseksi. Kehittämissuunnitelman avulla voidaan yhdenmukaistaa organisaation tavoitteita ja päivittäistä työskentelyä. Myöhemmin opinnäytetyön pohjalta tehtävä valmennusopas auttaa saavuttamaan esimiesvalmennuksen tavoitteita.