Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielipiteitä ja asenteita tekoälyn ja robotiikan hyödyistä ja mahdollisista uhista sosiaali- ja terveysalalla
Holm, Emma; Vainio, Michaela (2020)
Holm, Emma
Vainio, Michaela
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320084
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää vuonna 2020 LAB-ammattikorkeakoulusta (entinen Saimaan Ammattikorkeakoulu) valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden mielipiteitä ja asenteita tekoälystä ja robotiikasta sosiaali- ja terveysalalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää sairaanhoitajakoulutuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla valmistuvia sairaanhoitajaopiskelijoita (N=6). Haastattelu-muotona käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä eli induktiivisella sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajaopiskelijat eivät usko sosiaali- ja terveysalan työpaikkojen olevan uhattuina tekoälyn ja robotiikan vuoksi. Niihin liittyvien uhkien koettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen vähenemiseen ja esimerkiksi laitteiden toimintaan ilmaantuviin vikoihin. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mukaan tekoälyn ja robotiikan käytön yleistymiseen liittyy enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Mahdollisuuksina nähtiin tekoälyn ja robotiikan tuoma apu ergonomiaan, lääkehoitoon ja potilasturvallisuuteen. Tekoälyä toivottiin hyödynnettävän tulevaisuudessa potilaan yksilöllistä hoitoa suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Tekoälyyn ja robotiikkaan koettiin liittyvän eettisiä ongelmia ja haasteita. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat ongelmien ja haasteiden liittyvän tekoälyn ja robotiikan luotettavuuteen sekä vuorovaikutuksen ja empaattisuuden puutteeseen. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat, ettei opetuksessa ole käsitelty tekoälyä ja robotiikkaa juuri lainkaan, ja he toivoivatkin mahdollisia valinnaisia kursseja aiheisiin liittyen. Tekoälyä ja robotiikkaa pidettiin vaikeina käsitteinä eikä niiden tarkoitusta tai toimintaa osattu täysin selittää.
Sairaanhoitajakoulutuksen tulisi sisältää enemmän tekoälyyn ja robotiikkaan liittyvää koulutusta ainakin valinnaisten kurssien muodossa. Jatkossa olisi hyvä tutkia lisää hoitoalan opiskelijoiden odotuksia tekoälystä ja robotiikasta määrällisenä tutkimuksena.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla valmistuvia sairaanhoitajaopiskelijoita (N=6). Haastattelu-muotona käytettiin teemahaastattelua ja haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä eli induktiivisella sisällönanalyysillä.
Sairaanhoitajaopiskelijat eivät usko sosiaali- ja terveysalan työpaikkojen olevan uhattuina tekoälyn ja robotiikan vuoksi. Niihin liittyvien uhkien koettiin olevan yhteydessä vuorovaikutuksen vähenemiseen ja esimerkiksi laitteiden toimintaan ilmaantuviin vikoihin. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mukaan tekoälyn ja robotiikan käytön yleistymiseen liittyy enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia. Mahdollisuuksina nähtiin tekoälyn ja robotiikan tuoma apu ergonomiaan, lääkehoitoon ja potilasturvallisuuteen. Tekoälyä toivottiin hyödynnettävän tulevaisuudessa potilaan yksilöllistä hoitoa suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Tekoälyyn ja robotiikkaan koettiin liittyvän eettisiä ongelmia ja haasteita. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat ongelmien ja haasteiden liittyvän tekoälyn ja robotiikan luotettavuuteen sekä vuorovaikutuksen ja empaattisuuden puutteeseen. Sairaanhoitajaopiskelijat kertoivat, ettei opetuksessa ole käsitelty tekoälyä ja robotiikkaa juuri lainkaan, ja he toivoivatkin mahdollisia valinnaisia kursseja aiheisiin liittyen. Tekoälyä ja robotiikkaa pidettiin vaikeina käsitteinä eikä niiden tarkoitusta tai toimintaa osattu täysin selittää.
Sairaanhoitajakoulutuksen tulisi sisältää enemmän tekoälyyn ja robotiikkaan liittyvää koulutusta ainakin valinnaisten kurssien muodossa. Jatkossa olisi hyvä tutkia lisää hoitoalan opiskelijoiden odotuksia tekoälystä ja robotiikasta määrällisenä tutkimuksena.