Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vieraskielisten lasten tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa

Erholtz, Silja; Sykiäinen, Svetlana (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö_Silja_Erholtz_Svetlana_Sykiäinen.pdf (885.1Kt)
Lataukset: 


Erholtz, Silja
Sykiäinen, Svetlana
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa vieraskielisten lasten tunnekasvatuksesta ja kiinnittää huomiota vieraskielisten varhaiskasvatusikäisten tunneilmaisun mahdollisiin pulmiin ja menetelmiin, joilla vieraskielisten lasten tunnekasvatusta voitaisiin tukea. Tarkoituksena oli pyrkiä ennaltaehkäisemään vieraskielisten, varhaiskasvatusikäisten lasten tunneilmaisun vaikeuksia ja edistää heidän osallisuuttaan. Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat vieraskielinen lapsi varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatus sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisen tunnetaidot ja niiden vaikutus lapsen tukemiseen.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vieraskielisten lasten tunnekasvatuksesta käytiin läpi teemahaastatteluiden avulla. Litteroidut teemahaastattelut tiivistettiin ja analysoitiin teemoitellen.

Tutkimustulosten mukaan vieraskielisyys voi tuoda varhaiskasvatukseen jonkinlaisia haasteita, jotka pitää huomioida tunnekasvatuksen suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Erittäin tärkeänä nähtiin ammattilaisen rooli ja vastuu ryhmän toiminnan pedagogisessa suunnittelussa niin, että vieraskielisten lasten mahdolliset erityistarpeet huomioidaan kaikessa toiminnassa, mutta kenenkään erilaisuutta tai erityistarpeita ei kuitenkaan turhaan korosteta. Tutkimustuloksina nousi esiin erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joita voi käyttää tunnekasvatuksen tukena sekä vieraskielisille, että kaikille muillekin lapsille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste