Vieraskielisten lasten tunnekasvatus varhaiskasvatuksessa
Erholtz, Silja; Sykiäinen, Svetlana (2020)
Erholtz, Silja
Sykiäinen, Svetlana
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090620139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa vieraskielisten lasten tunnekasvatuksesta ja kiinnittää huomiota vieraskielisten varhaiskasvatusikäisten tunneilmaisun mahdollisiin pulmiin ja menetelmiin, joilla vieraskielisten lasten tunnekasvatusta voitaisiin tukea. Tarkoituksena oli pyrkiä ennaltaehkäisemään vieraskielisten, varhaiskasvatusikäisten lasten tunneilmaisun vaikeuksia ja edistää heidän osallisuuttaan. Opinnäytetyön keskeisimmät teoreettiset lähtökohdat olivat vieraskielinen lapsi varhaiskasvatuksessa, varhaiskasvatusikäisten lasten tunnekasvatus sekä varhaiskasvatuksen ammattilaisen tunnetaidot ja niiden vaikutus lapsen tukemiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vieraskielisten lasten tunnekasvatuksesta käytiin läpi teemahaastatteluiden avulla. Litteroidut teemahaastattelut tiivistettiin ja analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan vieraskielisyys voi tuoda varhaiskasvatukseen jonkinlaisia haasteita, jotka pitää huomioida tunnekasvatuksen suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Erittäin tärkeänä nähtiin ammattilaisen rooli ja vastuu ryhmän toiminnan pedagogisessa suunnittelussa niin, että vieraskielisten lasten mahdolliset erityistarpeet huomioidaan kaikessa toiminnassa, mutta kenenkään erilaisuutta tai erityistarpeita ei kuitenkaan turhaan korosteta. Tutkimustuloksina nousi esiin erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joita voi käyttää tunnekasvatuksen tukena sekä vieraskielisille, että kaikille muillekin lapsille.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen asiantuntijoiden näkemyksiä ja kokemuksia vieraskielisten lasten tunnekasvatuksesta käytiin läpi teemahaastatteluiden avulla. Litteroidut teemahaastattelut tiivistettiin ja analysoitiin teemoitellen.
Tutkimustulosten mukaan vieraskielisyys voi tuoda varhaiskasvatukseen jonkinlaisia haasteita, jotka pitää huomioida tunnekasvatuksen suunnittelussa varhaiskasvatuksessa. Erittäin tärkeänä nähtiin ammattilaisen rooli ja vastuu ryhmän toiminnan pedagogisessa suunnittelussa niin, että vieraskielisten lasten mahdolliset erityistarpeet huomioidaan kaikessa toiminnassa, mutta kenenkään erilaisuutta tai erityistarpeita ei kuitenkaan turhaan korosteta. Tutkimustuloksina nousi esiin erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joita voi käyttää tunnekasvatuksen tukena sekä vieraskielisille, että kaikille muillekin lapsille.