Suuren osakeyhtiön Shared Service Centerin kehityssuunnitelma
Niutanen, Laura (2020)
Niutanen, Laura
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090320085
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli suuren teknologiateollisuuden alan yrityskonsernin Suomen maayhtiö, joka on ulkoistanut back office -tyyppisiä tukitoimintoja toisessa maassa sijaitsevalle, konsernin sisäiselle palvelukeskukselle. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia erään Suomen maayhtiön osaston ja keskuksessa työskentelevän ryhmän välistä yhteistyötä ja selvittää, mihin teema-alueisiin yhteistyön keskeisimmät haasteet ja onnistumiset perustuvat. Tavoitteena oli tämän jälkeen muodostaa toimeksiantajalle käytännönläheinen kehityssuunnitelma konkreettisten kehitystoimenpide-ehdotusten muodossa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden ja tutkimusten avulla aihealueen keskeisimpiin käsitteisiin eli ulkoistamiseen ja shared services -malliin. Molempien käsitteiden osalta esimerkiksi avattiin terminologiaa ja tutustuttiin tulevaisuudennäkymiin. Tutkimustyö toteutettiin enimmäkseen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Menetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä toimeksiantajalta saatuja, aihepiiriin liittyviä esimerkkitapauksia. Haastatteluille ja esimerkkitapauksille tehtiin temaattista analyysiä. Myös toimeksiantajalta saatuja, aihepiiriin liittyviä numeerisia tilastoja tarkasteltiin lyhyesti.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että osapuolten kokemukset yhteistyön sujuvuudesta ovat jokseenkin vaihtelevia. Haasteisiin tai onnistumisiin ei muodostunut selkeää yhtenäistä linjaa, mutta jonkin verran samoja teema-alueita nousi esiin. Keskeisimpinä haasteiden teema-alueina voitiin pitää virheitä, kokonaiskuvan ja liiketoimintakohtaisten seikkojen epäselvyyttä, kiirettä sekä palautteen ja näkemysten jakamisen puutetta. Onnistuneimpina puolina taas voitiin pitää keskuksessa rutinoituneita toimintoja ja niiden suurta volyymia, hyviä työohjeita ja Kohdeyrityksen osaston hyviä valmiuksia yhteistyön neuvonantoon.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin kirjallisuuden ja tutkimusten avulla aihealueen keskeisimpiin käsitteisiin eli ulkoistamiseen ja shared services -malliin. Molempien käsitteiden osalta esimerkiksi avattiin terminologiaa ja tutustuttiin tulevaisuudennäkymiin. Tutkimustyö toteutettiin enimmäkseen kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Menetelminä käytettiin teemahaastatteluja sekä toimeksiantajalta saatuja, aihepiiriin liittyviä esimerkkitapauksia. Haastatteluille ja esimerkkitapauksille tehtiin temaattista analyysiä. Myös toimeksiantajalta saatuja, aihepiiriin liittyviä numeerisia tilastoja tarkasteltiin lyhyesti.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että osapuolten kokemukset yhteistyön sujuvuudesta ovat jokseenkin vaihtelevia. Haasteisiin tai onnistumisiin ei muodostunut selkeää yhtenäistä linjaa, mutta jonkin verran samoja teema-alueita nousi esiin. Keskeisimpinä haasteiden teema-alueina voitiin pitää virheitä, kokonaiskuvan ja liiketoimintakohtaisten seikkojen epäselvyyttä, kiirettä sekä palautteen ja näkemysten jakamisen puutetta. Onnistuneimpina puolina taas voitiin pitää keskuksessa rutinoituneita toimintoja ja niiden suurta volyymia, hyviä työohjeita ja Kohdeyrityksen osaston hyviä valmiuksia yhteistyön neuvonantoon.