LinkedInin hyödyntäminen B2B-markkinoinnissa
Harju, Minea (2020)
Harju, Minea
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720170
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Exclusive Networks Finland Oy:lle kehittämään yrityksen LinkedIn markkinointia. Exclusive Networks on it-tukkuri, jonka pääasiallinen tavoite on tuoda markkinoille uusia tietoturvateknologioita. Opinnäytetyön aiheena oli selvittää voisiko LinkedIniä hyödyntää kohdeyrityksen markkinoinnin työvälineenä suunnitelmallisesti. Kohdeyrityksen LinkedIn-tili avattiin vuonna 2017, mutta sitä ei oltu aktiivisesti hyödynnetty ja toimintaa tahdottiin kehittää. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä yrityksen tilille lisää seuraajia ja saada inbound-kontakteja, joita voitaisiin hyödyntää jatkomarkkinoinnissa. Inbound-kontaktiksi kutsutaan potentiaalista asiakasta, joka vapaaehtoisesti hakeutuu yrityksen tuotteista tai palveluista kertovan sisällön ääreen. Kohderyhmänä olivat kohdeyrityksen loppuasiakkaat, eli yritysten it-päättäjät. Opinnäytetyön avulla pyrittiin selvittämään, mitkä ovat päivityksen näyttökertoihin positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia aineistonkeruumenetelmiä, eli triangulaatiota. Aineistoa kerättiin LinkedIn alustan analytiikasta sekä tutkimuksen rajaamiseen käytettyä strukturoitua lomakekyselyä sekä tutkimuksen loppupäätelmien lisäarvoksi puolistrukturoitua haastattelua LinkedIn alustan asiantuntijalle. Tutkimuksen loppupäätelmissä on lisäksi mukana tekijän pohdintaa. Aiheeseen kerättiin markkinointiviestinnän, sosiaalisen median ja myynnin kirjallisuuden lisäksi tutkimusaineistoa mittaamalla LinkedIn-päivitysten näyttökertoja eri tekijöiden avulla. Näitä tekijöitä olivat visuaalisuus, käytetty kieli, sekä sosiaalinen tekijä. Erilaisia visuaalisia keinoja, kieltä ja ihmisen tekemisen vaikutusta vertailtiin keskenään teorian ja tutkimustulosten kautta. Opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti seurantajaksona saatiin lisää LinkedIn seuraajia sekä uusia inbound-kontakteja. Tutkimuksen tuloksia implementoitiin yrityksen toimintaan ja niitä pysyttiin hyödyntämään tulevissa markkinointisuunnitelmissa.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia aineistonkeruumenetelmiä, eli triangulaatiota. Aineistoa kerättiin LinkedIn alustan analytiikasta sekä tutkimuksen rajaamiseen käytettyä strukturoitua lomakekyselyä sekä tutkimuksen loppupäätelmien lisäarvoksi puolistrukturoitua haastattelua LinkedIn alustan asiantuntijalle. Tutkimuksen loppupäätelmissä on lisäksi mukana tekijän pohdintaa. Aiheeseen kerättiin markkinointiviestinnän, sosiaalisen median ja myynnin kirjallisuuden lisäksi tutkimusaineistoa mittaamalla LinkedIn-päivitysten näyttökertoja eri tekijöiden avulla. Näitä tekijöitä olivat visuaalisuus, käytetty kieli, sekä sosiaalinen tekijä. Erilaisia visuaalisia keinoja, kieltä ja ihmisen tekemisen vaikutusta vertailtiin keskenään teorian ja tutkimustulosten kautta. Opinnäytetyön tavoitteen mukaisesti seurantajaksona saatiin lisää LinkedIn seuraajia sekä uusia inbound-kontakteja. Tutkimuksen tuloksia implementoitiin yrityksen toimintaan ja niitä pysyttiin hyödyntämään tulevissa markkinointisuunnitelmissa.