Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijalähtöinen ammatillisen koulutuksen yrittäjyyspolkumalli

Pervilä, Tuire (2020)

 
Avaa tiedosto
Pervila_Tuire.pdf (1.146Mt)
Lataukset: 


Pervilä, Tuire
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920272
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää opiskelijalähtöinen ammatillisen koulutuksen yrittäjyyspolkumalli. Tutkimus rajattiin koskemaan yrittäjyyden opintoja ja Vuosi yrittäjänä -ohjelmaa suorittaneita opiskelijoita, joille tehtiin haastattelut. Tutkimuksen kohdeyrityksenä on Savonlinnan ammattiopisto SAMIedu. Kohderyhmänä on ammattiopiston opiskelijat sekä henkilökunta.

Kyseessä on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin toimintatutkimuksen ja palvelumuotoilun menetelmin. Teoriaosuuteen hankittiin tietoa aiemmista tutkimuksista ja aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta. Teoreettinen viitekehys rakentui yrittäjyyspolkumallin taustapedagogiikan, yrittäjyyskasvatuksen, työyhteisöviestinnän sekä pedagogiseen johtamisen ympärille. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastatteluin ja työpajatoiminnalla.

Tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijalähtöisen yrittäjyyspolkumallin suunnittelussa tulee ottaa huomioon opiskelijoiden erilaiset lähtökohdat ja elämäntilanteet. Yrittäjyyspolun sisältöä mietittäessä on tärkeää kuunnella opiskelijoita, jotka ovat käyttäjäkokemuksiensa kautta palvelun asiantuntijoita. Yrittäjyyspolkumalli tulee saattaa opiskelijoiden tietoisuuteen monikanavaisia menetelmiä hyödyntäen. Yrittäjyyspolkumallin juurruttaminen uudenlaiseksi toimintamalliksi tapahtuu pedegogisen johtamisen kautta koulutusalakohtaisia yrittäjyyden ajuriopettajia valjastaen.Jatkotutkimusehdotuksena tämän tutkimuksen pohjalta nousee esiin asiakaskohtaamisen merkitys opiskelijayrittäjyyden edistämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste