Budjetointi Lappeenrannan kaupungin perusopetuksessa
Simut, Päivi (2020)
Simut, Päivi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920306
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090920306
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Lappeenrannan kaupungin perusopetuksen yksiköissä tehdään yksikkökohtaiset budjetit ja miten toteutunutta rahan käyttöä perusopetuksessa ja hyvinvointi- ja sivistyspalvelujen toimialalla seurataan. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisäksi selvittää, olisiko eri perusopetuksen yksiköiden mahdollista yhtenäistää budjettien laadintaan sekä seurantaan käytettävää toimintatapaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin kirjallisista lähteistä. Empiirinen osuus puolestaan koottiin omakohtaisella havainnoinnilla sekä haastattelemalla peruskoulun rehtoreita ja perusopetuksen vastuualueen controlleria budjetointiin liittyen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että budjetointitapa eroaa hieman eri yksiköiden välillä. Eroa on tällä hetkellä sekä budjettien laadinnassa että rahojen käytön seurannassa. Yhtenä muutos- ja kehitysehdotuksena rehtorit toivovatkin koulutusta talousasioihin, sillä heidän koulutuksessaan niitä ei ole käsitelty millään tavalla. Pitkään käytössä olleet kantapään kautta opitut toimintatavat ovat näin ollen vakiintuneet ja niiden muuttaminen vie aikaa. Toimintatapojen yhtenäistäminen palvelisi kuitenkin kaikkia asianomaisia.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Opinnäytetyön teoriaosuus koottiin kirjallisista lähteistä. Empiirinen osuus puolestaan koottiin omakohtaisella havainnoinnilla sekä haastattelemalla peruskoulun rehtoreita ja perusopetuksen vastuualueen controlleria budjetointiin liittyen. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat, että budjetointitapa eroaa hieman eri yksiköiden välillä. Eroa on tällä hetkellä sekä budjettien laadinnassa että rahojen käytön seurannassa. Yhtenä muutos- ja kehitysehdotuksena rehtorit toivovatkin koulutusta talousasioihin, sillä heidän koulutuksessaan niitä ei ole käsitelty millään tavalla. Pitkään käytössä olleet kantapään kautta opitut toimintatavat ovat näin ollen vakiintuneet ja niiden muuttaminen vie aikaa. Toimintatapojen yhtenäistäminen palvelisi kuitenkin kaikkia asianomaisia.