Tunteita tukemassa - Pikkulin käyttöönotto Tahvontuvan päiväkodissa
Jortikka, Noora (2020)
Jortikka, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091320405
Tiivistelmä
Vuorovaikutus- ja tunnetaidot nousevat esiin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018). Varhaiskasvatussuunnitelman sisällön mukaiset tavoitteet velvoittavat varhaiskasvatuksen henkilöstöä tukemaan lapsia vuorovaikutus- ja tunnetaidoissa. Opinnäytetyön sisältö ja alkuajatus pohjautuvat tähän ajatukseen. Opinnäytetyö on myös vahvasti työelämälähtöinen ja tehty yhteistyössä työelämän kanssa. Opinnäytetyössä vastattiin työelämästä nousseeseen tarpeeseen saada uusia keinoja lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitojen tukemiseen. Opinnäytetyön aineksena on käytetty Pikkuli – tunne- ja kaveritaidot -materiaalia. Portfolio-opinnäytetyö on tehty Bulb -sovelluksella.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pedagogian kehittäminen ja päiväkodin henkilöstön ammatillisen kasvun tukeminen. Opinnäytetyö on toteutettu Järvenpäässä Tahvontuvan päiväkodissa alkuvuodesta 2020. Opinnäytetyössä toteutettiin useita vaiheita. Päiväkodin henkilöstö perehdytettiin opinnäytetyöntekijän kautta Pikkuli – tunne- ja kaveritaitojen -materiaaliin. Perehdyttämisen jälkeen materiaaleja käytettiin päiväkodin lapsiryhmissä henkilöstön päättämällä tavalla. Käytön jälkeen järjestettiin palautekysely, jonka kautta arvioitiin materiaalien käytön toteutumista ja henkilöstön oppimiskokemuksia. Palautekyselyn vastaukset analysoitiin. Palautekyselyn vastauksista järjestettiin palautetilaisuus päiväkodin tiloissa.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat tunnekasvatus ja tunteiden säätely, perehdyttäminen ja pedagogian kehittäminen. Palautekyselyn vastausten analysointiin käytettiin teoriaperusteista ja -lähtöistä sisällönanalyysia. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaan todeta Pikkuli – tunne- ja kaveritaidot -materiaalin antaneen päiväkodin henkilöstölle uuden toimintatavan käsitellä ja tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Vastausten perusteella voidaan myös todeta, että materiaalin käytön kautta henkilöstö koki saaneensa keinon vastata Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamiin velvoitteisiin. Myös ammatillisen kasvun koettiin saaneen aineksia, jotka kävivät ilmi palautekyselyn vastausten palautetilaisuudessa. Opinnäytteessä toteutettiin myös tavoite pedagogian kehittäminen edellä mainituin keinoin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pedagogian kehittäminen ja päiväkodin henkilöstön ammatillisen kasvun tukeminen. Opinnäytetyö on toteutettu Järvenpäässä Tahvontuvan päiväkodissa alkuvuodesta 2020. Opinnäytetyössä toteutettiin useita vaiheita. Päiväkodin henkilöstö perehdytettiin opinnäytetyöntekijän kautta Pikkuli – tunne- ja kaveritaitojen -materiaaliin. Perehdyttämisen jälkeen materiaaleja käytettiin päiväkodin lapsiryhmissä henkilöstön päättämällä tavalla. Käytön jälkeen järjestettiin palautekysely, jonka kautta arvioitiin materiaalien käytön toteutumista ja henkilöstön oppimiskokemuksia. Palautekyselyn vastaukset analysoitiin. Palautekyselyn vastauksista järjestettiin palautetilaisuus päiväkodin tiloissa.
Opinnäytetyön teoreettisena pohjana olivat tunnekasvatus ja tunteiden säätely, perehdyttäminen ja pedagogian kehittäminen. Palautekyselyn vastausten analysointiin käytettiin teoriaperusteista ja -lähtöistä sisällönanalyysia. Palautekyselyn vastausten perusteella voidaan todeta Pikkuli – tunne- ja kaveritaidot -materiaalin antaneen päiväkodin henkilöstölle uuden toimintatavan käsitellä ja tukea lasten vuorovaikutus- ja tunnetaitoja. Vastausten perusteella voidaan myös todeta, että materiaalin käytön kautta henkilöstö koki saaneensa keinon vastata Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden asettamiin velvoitteisiin. Myös ammatillisen kasvun koettiin saaneen aineksia, jotka kävivät ilmi palautekyselyn vastausten palautetilaisuudessa. Opinnäytteessä toteutettiin myös tavoite pedagogian kehittäminen edellä mainituin keinoin.