Varhaiskasvatuksen taidekasvatus
Görman, Anita (2020)
Görman, Anita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091420435
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on varhaiskasvatuksen taidekasvatus. Opinnäytetyö on tehty portfoliona Bulb-alustalle. Opinnäytetyönä on tehty taidekasvatuskansio lahtelaisen Päiväkoti Pikkutontun käyttöön.
Taiteellinen kokeminen edistää lasten oppimisedellytyksiä. Se kehittää myös minäkuvaa ja lapsen sosiaalisia taitoja. Lapsella on taiteen kautta myös mahdollisuus jäsentää ympäröivää maailmaa. Taide ilmaisumuotona motivoi lapsia. Taiteen keinoja käyttäen lapset voivat havaintojen, luovan ajattelun ja tunteiden kautta tehdä ajatuksiaan näkyväksi.
Taidekasvatustyö on aina luova prosessi. Taiteen tekemisessä korostuu dokumentointi, eri vaiheiden harjoittelu, kokeilu ja tutkiminen. Kaikille lasten luoville prosesseille on annettava varhaiskasvatuksessa tarpeeksi aikaa sekä tilaa. Varhaiskasvatuksessa henkilökunnan ja lasten erityisosaaminen sekä luova yhteistyö mahdollistavat monipuolisen taidekasvatuksen. Luovuus voi olla parhaimmillaan kuin lapsen ennakkoluulotonta ja iloista leikkiä, joka ei vaadi erityistä ponnistelua. Laatu ei ole tärkeää itseään toteuttavassa luovuuden prosessissa. Tärkeintä on se, että ihminen vapautuu tekemään havaintoja lapsenomaisen ennakkoluulottomasti itsekritiikin unohtaen. Moni lapsi kykenee tekemään maalauksen, runon tai laulun. Lapsi intoutuu vapaaseen leikkiin ja havainnoi maailmaa uusin silmin.
Taiteellinen kokeminen edistää lasten oppimisedellytyksiä. Se kehittää myös minäkuvaa ja lapsen sosiaalisia taitoja. Lapsella on taiteen kautta myös mahdollisuus jäsentää ympäröivää maailmaa. Taide ilmaisumuotona motivoi lapsia. Taiteen keinoja käyttäen lapset voivat havaintojen, luovan ajattelun ja tunteiden kautta tehdä ajatuksiaan näkyväksi.
Taidekasvatustyö on aina luova prosessi. Taiteen tekemisessä korostuu dokumentointi, eri vaiheiden harjoittelu, kokeilu ja tutkiminen. Kaikille lasten luoville prosesseille on annettava varhaiskasvatuksessa tarpeeksi aikaa sekä tilaa. Varhaiskasvatuksessa henkilökunnan ja lasten erityisosaaminen sekä luova yhteistyö mahdollistavat monipuolisen taidekasvatuksen. Luovuus voi olla parhaimmillaan kuin lapsen ennakkoluulotonta ja iloista leikkiä, joka ei vaadi erityistä ponnistelua. Laatu ei ole tärkeää itseään toteuttavassa luovuuden prosessissa. Tärkeintä on se, että ihminen vapautuu tekemään havaintoja lapsenomaisen ennakkoluulottomasti itsekritiikin unohtaen. Moni lapsi kykenee tekemään maalauksen, runon tai laulun. Lapsi intoutuu vapaaseen leikkiin ja havainnoi maailmaa uusin silmin.