Päästöjen optimointi tiesuunnittelussa : Case: Valtatien 4 parantaminen Hirvaan kylän kohdalla
Lerkki, Joel (2020)
Lerkki, Joel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091520465
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin nykyajan ja tulevaisuuden mahdollisia keinoja parantaa ekotehokkuutta infra-alan hankkeiden kilpailutuksessa, suunnittelussa ja rakentamisen toteutuksessa. Näitä varten selvitettiin erilaisia päästöjen arviointimenetelmiä ja ulkomaiden bonusmalleja. Päästöjen vähentämisen haasteellisimmiksi kohdiksi todettiin keinojen toimeenpaneminen, niiden valvominen ja yhtenäistäminen infrahankkeiden kilpailutuksessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Destia Oy ja toimeksiannon tarkoituksena oli selvittää Trimble Quantm -suunnittelutyökalun resurssitehokkuus tiesuunnittelussa ja sen tuomat hyödyt päästöjen ja kustannuksien optimoimisessa. Tehtävänä oli luoda päästöjen ja kustannusten kannalta mahdollisimman optimaalinen linjaus Quantm-suunnittelutyökalulla. Vertailukohteena hyödynnettiin case-projektin valtatien 4 parantaminen Hirvaan kylän kohdalla valmiiksi suunniteltua tielinjausta ja maastokäytävää.
Työssä perehdyttiin Trimble Quantm-suunnitteluohjelmaan käyttäen sitä uusien tielinjauksien suunnittelemiseen projektin suunnittelualueella. Tarkoitus oli löytää reunaehtojen avulla paras mahdollinen linjausvaihtoehto kuin myös sopivat reunaehdot, jotta voitaisiin luoda tasapuolinen vertauskohta linjauksien välille. Linjausvaihtoehtojen vertailussa päästiin selkeään tulokseen, että Quantm-suunnittelutyökalulla luoma linjaus on päästöjen ja kustannusten kannalta tehokkaampi ratkaisu. Case-projektin osalta haastateltiin Destia Oy:n suunnittelijoita ja Trimblen Quantm-asiantuntijaa.
Päästöjä huomioonottavat suunnitteluohjelmat lisäävät infra-alan ympäristönäkemystä vaikuttaen tulevaisuuden ekotehokkaaseen suunnitteluun positiivisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Destia Oy ja toimeksiannon tarkoituksena oli selvittää Trimble Quantm -suunnittelutyökalun resurssitehokkuus tiesuunnittelussa ja sen tuomat hyödyt päästöjen ja kustannuksien optimoimisessa. Tehtävänä oli luoda päästöjen ja kustannusten kannalta mahdollisimman optimaalinen linjaus Quantm-suunnittelutyökalulla. Vertailukohteena hyödynnettiin case-projektin valtatien 4 parantaminen Hirvaan kylän kohdalla valmiiksi suunniteltua tielinjausta ja maastokäytävää.
Työssä perehdyttiin Trimble Quantm-suunnitteluohjelmaan käyttäen sitä uusien tielinjauksien suunnittelemiseen projektin suunnittelualueella. Tarkoitus oli löytää reunaehtojen avulla paras mahdollinen linjausvaihtoehto kuin myös sopivat reunaehdot, jotta voitaisiin luoda tasapuolinen vertauskohta linjauksien välille. Linjausvaihtoehtojen vertailussa päästiin selkeään tulokseen, että Quantm-suunnittelutyökalulla luoma linjaus on päästöjen ja kustannusten kannalta tehokkaampi ratkaisu. Case-projektin osalta haastateltiin Destia Oy:n suunnittelijoita ja Trimblen Quantm-asiantuntijaa.
Päästöjä huomioonottavat suunnitteluohjelmat lisäävät infra-alan ympäristönäkemystä vaikuttaen tulevaisuuden ekotehokkaaseen suunnitteluun positiivisesti.