Vasupuu pedagogisen dokumentoinnin ja kehittämisen välineenä vuorohoitopäiväkodissa
Penttilä, Katriina (2020)
Penttilä, Katriina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720521
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aihe on Vasupuu. Vasupuu on ryhmätilan seinälle koottava työväline pedagogiseen dokumentointiin ja pedagogisen toiminnan kehittämiseen. Se on puun muotoinen, kaikille näkyvillä ja saatavilla oleva dokumentti, johon ryhmän toimintaa dokumentoidaan lehtien avulla. Vasupuun tarkoituksena on tuottaa tietoa ryhmän ja yksikön pedagogisesta toiminnasta vuorohoidon arjessa sekä olla henkilökunnan työvälineenä pedagogisen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä.
Vasupuu koostuu juurista, joissa näkyvät paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt varhaiskasvatuksen keskeiset painopisteet (Laukaan kunnan varhaiskasvatussuunnitelma 2019), rungosta, jossa on valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) määritellyt laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oksista, joissa on valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyt oppimisen alueet. Nämä muodostavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen. Lisäksi Vasupuun lehtiin dokumentoidaan toteutunut toiminta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli neljä kehittämistarvetta, jotka avaan ensimmäisessä kansiossa. Toisessa kansiossa avaan pedagogista dokumentointia, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018), jotka toimivat opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Kolmannessa kansiossa arvioin kehittämistyön onnistumista kohta kohdalta ja esitän muutamia kehitysideoita seuraavia toimintakausia ajatellen.
Vasupuu koostuu juurista, joissa näkyvät paikallisessa varhaiskasvatussuunnitelmassa määritellyt varhaiskasvatuksen keskeiset painopisteet (Laukaan kunnan varhaiskasvatussuunnitelma 2019), rungosta, jossa on valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) määritellyt laaja-alaisen osaamisen tavoitteet ja oksista, joissa on valtakunnallisessa Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa määritellyt oppimisen alueet. Nämä muodostavat varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan viitekehyksen. Lisäksi Vasupuun lehtiin dokumentoidaan toteutunut toiminta.
Opinnäytetyön lähtökohtana oli neljä kehittämistarvetta, jotka avaan ensimmäisessä kansiossa. Toisessa kansiossa avaan pedagogista dokumentointia, huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (2018), jotka toimivat opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä. Kolmannessa kansiossa arvioin kehittämistyön onnistumista kohta kohdalta ja esitän muutamia kehitysideoita seuraavia toimintakausia ajatellen.