A STRATEGIC MARKETING PLAN TO ATTRACT MORE GERMAN SPEAKING TOURISTS FROM CENTRAL EUROPE TO THE CITY OF KOTKA
Avanidis, Sabrina (2011)
Avanidis, Sabrina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111114481
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksen toimeksiantajana oli Cursor Oy, Kotka. Matkailumarkkinat Keski-Euroopassa ovat valtavat. Kotkan kaupunki pystyy kasvattamaan mahdollisuuksiaan matkailussa ja turistikohteena se pystyy tyydyttämään saksankielisiä turisteja Keski-Euroopasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää saksalaisten, itävaltalaisten ja sveitsiläisten matkailuun ja turismiin liittyviä mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Lisäksi tavoitteena oli muodostaa markkinointisuunnitelma, jonka avulla heidät saataisiin valitsemaan Kotkan kaupunki lomakohteeksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli siis muodostaa Kotkan kaupungille oikea strategisen markkinoinnin suunnitelma, jolla se voisi houkutella lisää turisteja Keski-Euroopasta.
Teoriat, joihin opinnäytetyö rakennettiin, vaihtelevat matkailun motiiveista markkinoinnin suunnitteluprosessiin. Empiirinen osa koostuu määrällisen tutkimuksen kyselylomakkeista, joita jaettiin keskieurooppalaisille turisteille, sekä kahdesta laadullisesta haastattelusta. Toinen haastattelu tehtiin saksakieliselle oppaalle ja toinen Saksan kansalaiselle, hotellin omistajalle; molemmat olivat kotkalaisia.
Tulokset osoittivat, että Kotkan kaupunki ei ole vielä valmis ottamaan vastaan Keski-Euroopasta tulevia saksankielisiä turisteja, koska kaupungin matkailupalvelut ovat rajalliset eikä kohderyhmän intressejä ja tarpeita ole otettu huomioon. Tutkijan tekemä strateginen markkinointisuunnitelma, sisältäen myös analyyttisen markkinointistrategian, perustuu tutkimuksen tuloksiin, joiden mukaan kaupungista saisi houkuttelevamman.
Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää saksalaisten, itävaltalaisten ja sveitsiläisten matkailuun ja turismiin liittyviä mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Lisäksi tavoitteena oli muodostaa markkinointisuunnitelma, jonka avulla heidät saataisiin valitsemaan Kotkan kaupunki lomakohteeksi. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli siis muodostaa Kotkan kaupungille oikea strategisen markkinoinnin suunnitelma, jolla se voisi houkutella lisää turisteja Keski-Euroopasta.
Teoriat, joihin opinnäytetyö rakennettiin, vaihtelevat matkailun motiiveista markkinoinnin suunnitteluprosessiin. Empiirinen osa koostuu määrällisen tutkimuksen kyselylomakkeista, joita jaettiin keskieurooppalaisille turisteille, sekä kahdesta laadullisesta haastattelusta. Toinen haastattelu tehtiin saksakieliselle oppaalle ja toinen Saksan kansalaiselle, hotellin omistajalle; molemmat olivat kotkalaisia.
Tulokset osoittivat, että Kotkan kaupunki ei ole vielä valmis ottamaan vastaan Keski-Euroopasta tulevia saksankielisiä turisteja, koska kaupungin matkailupalvelut ovat rajalliset eikä kohderyhmän intressejä ja tarpeita ole otettu huomioon. Tutkijan tekemä strateginen markkinointisuunnitelma, sisältäen myös analyyttisen markkinointistrategian, perustuu tutkimuksen tuloksiin, joiden mukaan kaupungista saisi houkuttelevamman.