Sensitiivinen kohtaaminen ja sen tärkeys
Lybeck-Rosberg, Ulla (2020)
Lybeck-Rosberg, Ulla
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420679
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosionomi (AMK)
Ulla Lybeck-Rosberg
Sensitiivinen kohtaaminen ja sen tärkeys
Sensitive encounter and how important it is
Vuosi 2020
Opinnäytetyön varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus koulutuksessa tein aiheesta Sensitiivinen kohtaaminen ja sen tärkeys. Opinnäytetyö oli portfoliomuotoinen kehittämishanke. Toteutin portfolion yhteistyönä espoolaisen päiväkodin kanssa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) nostetaan esille varhaiskasvattajien sensitiivinen kohtaaminen lapsia kuin aikuisia kohtaan. Portfolion aihe nousi erityisen ajankohtaiseksi, kun keväällä 2020 koko maailmaa muutti korona- epidemia. Kyseisenä poikkeusaikana päiväkodin henkilökunta oli monella tapaa uuden edessä. Varhaiskasvatuksen kentällä oli suuri vastuu pitää lasten turvallisuuden tunnetta yllä, vaikka olosuhteet olivat kaikille uudet. Lapsen sensitiivinen kohtaaminen oli avainasemassa tuossa ajassa.
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli vahvistaa henkilökunnan käsitystä sensitiivisestä kohtaamisesta. Lisäksi tavoitteenani oli tarjota heille toimintamenetelmiä arjen vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja haastaa henkilökuntaa miettimään omaa sensitiivisen kohtaamisen tasoaan. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli oppia lisää sensitiivisestä kohtaamisesta ja tunnetaidoista sekä kehittää itseä sensitiivisenä varhaiskasvattajana ja sensitiivisen työyhteisön jäsenenä.
Toteutin kehittämishankkeen havainnoimalla työyhteisöä, haastattelemalla henkilökuntaa ja perehtymällä alan kirjallisuuteen. Portfolion tietopohjana on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), positiivinen kasvatus sekä positiivinen pedagogiikka. Keräsin erilaisia vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita kokoelmaksi. Opinnäytetyö portfolio on tehty sähköiseen BULB-alustaan. Portfoliossa on erillinen johdanto-, työn tausta-, kehittämisprosessi-, tietoperusta-, pohdinta-, lähteet- ja lisäkirjallisuuskansio sekä lisäksi kattava kokoelma vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita omana kansiona. Liitteenä kuvia sähköisestä portfoliosta.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, sensitiivinen kohtaaminen, vuorovaikutus, sosiaaliset taidot
Varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Sosionomi (AMK)
Ulla Lybeck-Rosberg
Sensitiivinen kohtaaminen ja sen tärkeys
Sensitive encounter and how important it is
Vuosi 2020
Opinnäytetyön varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus koulutuksessa tein aiheesta Sensitiivinen kohtaaminen ja sen tärkeys. Opinnäytetyö oli portfoliomuotoinen kehittämishanke. Toteutin portfolion yhteistyönä espoolaisen päiväkodin kanssa.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2018) nostetaan esille varhaiskasvattajien sensitiivinen kohtaaminen lapsia kuin aikuisia kohtaan. Portfolion aihe nousi erityisen ajankohtaiseksi, kun keväällä 2020 koko maailmaa muutti korona- epidemia. Kyseisenä poikkeusaikana päiväkodin henkilökunta oli monella tapaa uuden edessä. Varhaiskasvatuksen kentällä oli suuri vastuu pitää lasten turvallisuuden tunnetta yllä, vaikka olosuhteet olivat kaikille uudet. Lapsen sensitiivinen kohtaaminen oli avainasemassa tuossa ajassa.
Kehittämishankkeeni tavoitteena oli vahvistaa henkilökunnan käsitystä sensitiivisestä kohtaamisesta. Lisäksi tavoitteenani oli tarjota heille toimintamenetelmiä arjen vuorovaikutustaitojen vahvistamiseen ja haastaa henkilökuntaa miettimään omaa sensitiivisen kohtaamisen tasoaan. Henkilökohtaisena tavoitteenani oli oppia lisää sensitiivisestä kohtaamisesta ja tunnetaidoista sekä kehittää itseä sensitiivisenä varhaiskasvattajana ja sensitiivisen työyhteisön jäsenenä.
Toteutin kehittämishankkeen havainnoimalla työyhteisöä, haastattelemalla henkilökuntaa ja perehtymällä alan kirjallisuuteen. Portfolion tietopohjana on varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018), positiivinen kasvatus sekä positiivinen pedagogiikka. Keräsin erilaisia vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita kokoelmaksi. Opinnäytetyö portfolio on tehty sähköiseen BULB-alustaan. Portfoliossa on erillinen johdanto-, työn tausta-, kehittämisprosessi-, tietoperusta-, pohdinta-, lähteet- ja lisäkirjallisuuskansio sekä lisäksi kattava kokoelma vuorovaikutusta kehittäviä harjoitteita omana kansiona. Liitteenä kuvia sähköisestä portfoliosta.
Avainsanat: Varhaiskasvatus, sensitiivinen kohtaaminen, vuorovaikutus, sosiaaliset taidot