Henkilökunnan kokemuksia kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
Liene, Ida; Vainikainen, Timi (2020)
Lataukset:
Liene, Ida
Vainikainen, Timi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420691
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420691
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkoituksena on kuvata henkilökunnan kokemuksia kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä. Tavoitteena on selvittää henkilökunnan kokemuksien kautta merkityksellisiä asioita kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisestä sekä haasteita kokemusasiantuntijuuteen liittyen ja tutkimuskysymykset nousevat tavoitteista. Tutkimuksen tulosten avulla kokemusasiantuntijatoimintaa voidaan kehittää henkilökunnan näkökulmasta sijoittaen voimavaroja toiminnan merkityksellisiin asioihin ja puuttua toimintaan liittyviin haasteisiin.
Kokemusasiantuntijatoiminta on vielä suhteellisen uusi asia ja sen juurtuminen osaksi julkisia palveluita on tapahtunut näkyvimmin vasta viimeisen vuosikymmenen aikana kansallisten linjauksien myötä. Kokemuksen hyödyntämisellä on tavoitteena parantaa palveluiden asiakaslähtöisyyttä tuomalla esille asiakkaiden näkökulmaa. Kokemusasiantuntijoita työskentelee sekä asiakas- että kehittämistyössä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään kokemusasiantuntijuutta, vertaisuutta, osallisuutta, asiakaslähtöisyyttä, toipumisorientaatiota, mielenterveys- ja päihdehoitotyötä sekä jaettua asiantuntijuutta käsitteinä.
Tutkimuksen toteutukseen on valittu laadullinen lähtökohta, koska aiheesta on vähän aikaisempaa tietoa ja kiinnostuksen kohteena ovat yksilöiden kokemukset. Aineiston keruumenetelmänä on verkkokyselytutkimus Google Docs -lomakkeella ja vastaukset on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseen osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja osallistujien haluun kuvata tutkittavaa ilmiötä. Kohderyhmänä olivat sosiaali- ja terveysalan hoitotyön ammattilaiset.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ammattilaiset kokivat kokemusasiantuntijuuden merkittäväksi väyläksi oman ymmärryksen ja ammattitaidon lisäämiseen, asiakkaan osallisuuden parantumiseen ja tukemiseen sekä asenteiden muutokseen. Toiminnassa on kuitenkin edelleen haasteita, jotka liittyvät ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyöhön, koulutukseen sekä tehtävässä toimimisen valmiuksiin, palkkioihin ja rekrytointiin sekä asenteisiin. Tulokset tuovat esille kokemusasiantuntijoiden merkitystä ja niitä haasteita, joita tulee voittaa
toiminnan kehittämiseksi.
Kokemusasiantuntijatoiminta on vielä suhteellisen uusi asia ja sen juurtuminen osaksi julkisia palveluita on tapahtunut näkyvimmin vasta viimeisen vuosikymmenen aikana kansallisten linjauksien myötä. Kokemuksen hyödyntämisellä on tavoitteena parantaa palveluiden asiakaslähtöisyyttä tuomalla esille asiakkaiden näkökulmaa. Kokemusasiantuntijoita työskentelee sekä asiakas- että kehittämistyössä. Teoreettisessa osuudessa käsitellään kokemusasiantuntijuutta, vertaisuutta, osallisuutta, asiakaslähtöisyyttä, toipumisorientaatiota, mielenterveys- ja päihdehoitotyötä sekä jaettua asiantuntijuutta käsitteinä.
Tutkimuksen toteutukseen on valittu laadullinen lähtökohta, koska aiheesta on vähän aikaisempaa tietoa ja kiinnostuksen kohteena ovat yksilöiden kokemukset. Aineiston keruumenetelmänä on verkkokyselytutkimus Google Docs -lomakkeella ja vastaukset on analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimukseen osallistuminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja osallistujien haluun kuvata tutkittavaa ilmiötä. Kohderyhmänä olivat sosiaali- ja terveysalan hoitotyön ammattilaiset.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ammattilaiset kokivat kokemusasiantuntijuuden merkittäväksi väyläksi oman ymmärryksen ja ammattitaidon lisäämiseen, asiakkaan osallisuuden parantumiseen ja tukemiseen sekä asenteiden muutokseen. Toiminnassa on kuitenkin edelleen haasteita, jotka liittyvät ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhteistyöhön, koulutukseen sekä tehtävässä toimimisen valmiuksiin, palkkioihin ja rekrytointiin sekä asenteisiin. Tulokset tuovat esille kokemusasiantuntijoiden merkitystä ja niitä haasteita, joita tulee voittaa
toiminnan kehittämiseksi.