Hyllysaatavuuden parantaminen : case yritys X
Roihio-Huovila, Linda (2020)
Roihio-Huovila, Linda
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092420698
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona eräälle kaupanalan konsernille, jolla on noin 200 myymälää Suomessa. Työn tavoitteena oli selvittää mikä heikentää hyllysaatavuutta, mitä seurauksia heikko hyllysaatavuus aiheuttaa, miten prosessien kehittäminen tukee hyllysaatavuuden parantamista sekä millä keinoilla parannetaan hyllysaatavuutta.
Tavoitteena oli parantaa koko ketjun myymälöiden hyllysaatavuutta kokonaisuudessaan. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluita tekemällä. Tällä menetelmällä selvitettiin tilaus-toimitusketjun nykytilaa sekä heikkouksia prosessissa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta logistiikka ja lean. Logistiikan teoriaosuudessa käsitellään erityisesti tilaus-toimitusketjun hallintaa, täydentämisen perusteita sekä ennustamisen tärkeyttä osana täydentämistä. Toinen teorian pääluku on lean-toimintastrategia, sen historia, virtaustehokkuus sekä lean- menetelmään liitetyt erilaiset työkalut, joiden avulla yritys pystyy vähentämään pullonkauloja sekä lisäämään virtaustehokkuutta.
Opinnäytetyön tärkein kehityskohde on keskittyä olennaiseen ja panostaa siihen mitä asiakas arvostaa. Näiden taustalla yhteistyön sekä jämäkämmän johtamisen tulisi lisääntyä, tilaus-toimitusprosessin tulisi tarkentua, vastuiden selkeytyä sekä automaatiota tulisi kehittää. PDSA-sykliin perustuva kehitysehdotus pyrkii lean-toimintastrategiasta tuttuun ainaisen parantamisen malliin. Tulee muistaa, että vaikka käyttää leaniin perustuvaa työkalua, tuloksia ei ehkä saavuteta, mikäli kulttuurin muutosta ei olla valmiita hyväksymään työyhteisössä.
Tavoitteena oli parantaa koko ketjun myymälöiden hyllysaatavuutta kokonaisuudessaan. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastatteluita tekemällä. Tällä menetelmällä selvitettiin tilaus-toimitusketjun nykytilaa sekä heikkouksia prosessissa.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta logistiikka ja lean. Logistiikan teoriaosuudessa käsitellään erityisesti tilaus-toimitusketjun hallintaa, täydentämisen perusteita sekä ennustamisen tärkeyttä osana täydentämistä. Toinen teorian pääluku on lean-toimintastrategia, sen historia, virtaustehokkuus sekä lean- menetelmään liitetyt erilaiset työkalut, joiden avulla yritys pystyy vähentämään pullonkauloja sekä lisäämään virtaustehokkuutta.
Opinnäytetyön tärkein kehityskohde on keskittyä olennaiseen ja panostaa siihen mitä asiakas arvostaa. Näiden taustalla yhteistyön sekä jämäkämmän johtamisen tulisi lisääntyä, tilaus-toimitusprosessin tulisi tarkentua, vastuiden selkeytyä sekä automaatiota tulisi kehittää. PDSA-sykliin perustuva kehitysehdotus pyrkii lean-toimintastrategiasta tuttuun ainaisen parantamisen malliin. Tulee muistaa, että vaikka käyttää leaniin perustuvaa työkalua, tuloksia ei ehkä saavuteta, mikäli kulttuurin muutosta ei olla valmiita hyväksymään työyhteisössä.