Lukiolaisten kokemukset ja tiedot ensiaputilanteissa
Kettunen, Hanna; Sourander, Catarija (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kettunen, Hanna
Sourander, Catarija
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020092820767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten kokemuksia ja tietoja ensiavun osaamisesta. Tavoitteena on saada tietoa lukiolaisten ensiavun osaamisen kokemuksesta ja tiedosta. Lukiot voivat jatkossa hyödyntää tätä tutkimusta ensiavun opetuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselytutkimukseen vastaaminen tapahtui paperisella kysymyslomakkeella Espoon Viherlaakson sekä Espoon Yhteislyseon lukioissa. Kohderyhmänä oli lukion 1.-3. vuositason opiskelijat. Lupa tutkimukseen kysyttiin koulujen rehtoreilta. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2019. Osallistujia molemmista lukioista oli yhteensä 103 opiskelijaa. Kyselytutkimus toteutettiin lukioiden terveydentiedon tunneilla.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa lukiolaisista hallitsee lukioissa opetettavan hätäensiavun. Tuloksissa tuli kuitenkin ilmi, että lasten elvytyksessä, defibrillaattorin käytössä, sokkipotilaan sekä verta vuotavan potilaan ensiavussa oli kehitettävää. Samankaltainen laajempi tutkimus voitaisiin tehdä, jotta saataisiin parempi kuva siitä, miten suomalaiset lukiot voisivat parantaa lukion ensiavun opetusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyselytutkimukseen vastaaminen tapahtui paperisella kysymyslomakkeella Espoon Viherlaakson sekä Espoon Yhteislyseon lukioissa. Kohderyhmänä oli lukion 1.-3. vuositason opiskelijat. Lupa tutkimukseen kysyttiin koulujen rehtoreilta. Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2019. Osallistujia molemmista lukioista oli yhteensä 103 opiskelijaa. Kyselytutkimus toteutettiin lukioiden terveydentiedon tunneilla.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa lukiolaisista hallitsee lukioissa opetettavan hätäensiavun. Tuloksissa tuli kuitenkin ilmi, että lasten elvytyksessä, defibrillaattorin käytössä, sokkipotilaan sekä verta vuotavan potilaan ensiavussa oli kehitettävää. Samankaltainen laajempi tutkimus voitaisiin tehdä, jotta saataisiin parempi kuva siitä, miten suomalaiset lukiot voisivat parantaa lukion ensiavun opetusta.