Valmentava johtamiskulttuuri itseohjautuvuuden tueksi Tullissa
Malinen, Anne (2020)
Malinen, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120872
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli luoda yleiskuva siitä, millaista on valmentava johtamiskulttuuri työpaikalla sekä mitä myönteisiä vaikutuksia valmentavasta johtamisotteesta on organisaatiolle ja työntekijälle. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kuvata, miten Tullin tietotyöntekijät kokevat tällä hetkellä Tullissa vallitsevan organisaatio- ja johtamiskulttuurin ja kuinka lähellä Tullissa tällä hetkellä vallitseva organisaatiokulttuuri on valmentavaa johtamiskulttuuria. Lisäksi selvitettiin Tullin tietotyöntekijöiden valmiutta valmentavaan johtamisotteeseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka case -organisaatio oli Tulli. Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa valmentavan johtamiskulttuurin, työntekijän itsensä johtamisen sekä itseohjautuvuuden ja sisäisen motivaation käsitteistä ja suhteista toisiinsa. Tieto hankittiin pääosin tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla Tullin tietotyötä tekeviä henkilöitä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä analyysilla.
Tutkimuksen perusteella valmentava johtamiskulttuuri palvelee organisaatiota ja työntekijää tukemalla työntekijän itseohjautuvuutta, osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia, joka puolestaan kasvattaa organisaation tehokkuutta. Valmentavassa johtamiskulttuurissa ovat avainasemassa luottamuksen ilmapiirin rakentaminen, työntekijän osaamisen tukeminen, arvostava asenne ja vastavuoroisuus työyhteisön sisällä. Tutkimuksen perusteella Tullin organisaatiokulttuuri todettiin arvostavaksi, luottamukselliseksi, vuorovaikutteiseksi ja työntekijän osaamisen kehittymistä tukevaksi. Useat haastatellut kokivat kehittymismahdollisuuden työssään itseään eniten motivoivana ja innostavana. Tullin tietotyöntekijöillä todettiin olevan halua itseohjautua ja heillä todettiin olevan siihen jo paljon valmiuksia. Todettiin, että työntekijän itsensä johtamisen taitoja on mahdollista kehittää ja tähän esiteltiin työkaluja. Kehittämisehdotuksena kohdeorganisaatiolle mainittiin mm. palautteen antamisen lisääminen ja palautetaitojen vahvistaminen. Kehittämistä todettiin olevan myös Tullin ilmapiirissä, jota haastatellut eivät kokeneet erityisen innostavana.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jonka case -organisaatio oli Tulli. Teoreettinen viitekehys rakentui pääasiassa valmentavan johtamiskulttuurin, työntekijän itsensä johtamisen sekä itseohjautuvuuden ja sisäisen motivaation käsitteistä ja suhteista toisiinsa. Tieto hankittiin pääosin tieteellisistä artikkeleista ja tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Empiirisen osan aineisto hankittiin teemahaastattelujen avulla haastattelemalla Tullin tietotyötä tekeviä henkilöitä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä analyysilla.
Tutkimuksen perusteella valmentava johtamiskulttuuri palvelee organisaatiota ja työntekijää tukemalla työntekijän itseohjautuvuutta, osaamisen kehittämistä ja työhyvinvointia, joka puolestaan kasvattaa organisaation tehokkuutta. Valmentavassa johtamiskulttuurissa ovat avainasemassa luottamuksen ilmapiirin rakentaminen, työntekijän osaamisen tukeminen, arvostava asenne ja vastavuoroisuus työyhteisön sisällä. Tutkimuksen perusteella Tullin organisaatiokulttuuri todettiin arvostavaksi, luottamukselliseksi, vuorovaikutteiseksi ja työntekijän osaamisen kehittymistä tukevaksi. Useat haastatellut kokivat kehittymismahdollisuuden työssään itseään eniten motivoivana ja innostavana. Tullin tietotyöntekijöillä todettiin olevan halua itseohjautua ja heillä todettiin olevan siihen jo paljon valmiuksia. Todettiin, että työntekijän itsensä johtamisen taitoja on mahdollista kehittää ja tähän esiteltiin työkaluja. Kehittämisehdotuksena kohdeorganisaatiolle mainittiin mm. palautteen antamisen lisääminen ja palautetaitojen vahvistaminen. Kehittämistä todettiin olevan myös Tullin ilmapiirissä, jota haastatellut eivät kokeneet erityisen innostavana.