Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden opettaminen varhaiskasvatuksessa : Opas Käpälämäen päiväkodin varhaiskasvattajille

Kilpiä, Sanni; Rusanen, Heini (2020)

 
Avaa tiedosto
Rusanen_Heini.pdf (9.553Mt)
Lataukset: 


Kilpiä, Sanni
Rusanen, Heini
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100120878
Tiivistelmä
Lapsuuden ensimmäiset vuodet ovat kriittisimmät lapsen kehityksen kannalta, joten on tärkeää aloittaa emotionaalinen kasvatus ja omista oikeuksista opettaminen varhain. Lapsilla on oikeus koskemattomuuteen ja itsemääräämisoikeuteen, ja heidän henkinen ja ruumiillinen koskemattomuutensa on varmistettava. Varhaiskasvatuksessa lapsia opetetaan kunnioittamaan omaa ja toisten kehoa. Opinnäytetyön aiheena oli koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden opettaminen varhaiskasvatusikäisille lapsille. Ihmisoikeuksien toteutuminen on tärkeä osa sosionomin työtä, ja tähän sisältyvät myös opinnäytetyön aiheet. Aiheen ajankohtaisuus näkyy esimerkiksi meneillään olevissa projekteissa sekä hyvinvointitilastoissa.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä lasten hyvinvointia opettamalla heille heidän oikeuksistaan sekä itsensä ja toisten kunnioittamisesta. Opinnäytetyön tuotoksena toteutettiin opas Käpälämäen päiväkodin käyttöön. Opas sisältää erilaisia toimintoja, joiden tarkoituksena on opettaa lapsille koskemattomuudesta, itsemääräämisoikeudesta sekä oman kehon tuntemuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmiiksi opas toimeksiantajan käyttöön. Keskeisenä menetelmänä oppaan kokoamisessa oli benchmarking-menetelmä. Opinnäytetyötä työstettiin hyödyntäen jatkuvaa arviointia spiraalimallin mukaisesti.

Valmis tuotos vastasi toimeksiantajan toiveita, ja palaute oli rakentavasta kritiikistä huolimatta positiivista. Palaute annettiin SWOT-analyysin muodossa. Jatkokehitysideoita olivat muun muassa oppaan monipuolistaminen ja myös vanhemmille lapsille suunnattujen harjoitusten kehittäminen. Toimeksiantaja toteutti myös oppaan pilotoinnin, josta saatu palaute oli myös enimmäkseen positiivista.
 
The first years of childhood are the most critical for the development of the child, so it is important to start emotional education and teaching the children about their own rights early. The children have the right to have bodily autonomy and self-determination and their social and bodily autonomy must be ensured. In early childhood education the children are taught to respect their own as well as the other children’s bodies. The topic of the thesis was to teach self-determination and bodily autonomy to kindergarten-aged children. The realization of human rights is an important part of the work for a Bachelor of Social Services, and this includes the topics of the thesis. The topicality of the topic shows, for example, in currently on-going projects and well-being statistics.

The purpose of the thesis was to increase the well-being of children by teaching them about their rights and about respect towards themselves and other children. As a result of the thesis a guide booklet was created for a kindergarten Käpälämäen päiväkoti. The guide booklet includes activities whose purpose is to teach bodily autonomy, self-determination, and knowledge of one’s body. The goal of the thesis was to assemble the guide booklet for the commissioner. As a central method for assembling the booklet, benchmarking was used. The thesis was made by utilizing constant assessment in accordance to the spiral model.

The finished product was in accordance with the commissioner’s wishes and the feed-back was positive despite some constructive criticism. The feedback was given as a SWOT analysis. Further developmental ideas were variegating the content of the guide booklet and developing exercises for older children. The guide booklet was also piloted on behalf of the commissioner, and the feedback of the piloting was mostly positive.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste