Oppimisympäristön kehittäminen tiimioppimisen avulla : case Saimaan ammattiopisto Sampon uusi opetusravintola
Rauhamäki, Miia (2020)
Rauhamäki, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100621066
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Saimaan ammattiopisto Sampon ravintola- ja cateringalalle ja toteutettu laadullisena tapaustutkimuksena. Kehitystyössä on myös toimintatutkimuksen piirteitä. Kehitystyön tavoitteena on luoda tiimioppimisen ja hiljaisen tiedon siirtämisen avulla toimenpide-ehdotuksia. Tutkimuksen avulla on selvitetty, mikä vaikuttaa tiimioppimiseen sekä miten voitaisiin kehittää opetusravintolan toiminnan joustavuutta, moninaisuutta ja resurssointia.
Kehitystyön lähtökohtana on ollut, että tulevaisuudessa opetusravintolan oppimisympäristössä osaamista kerryttää joukko eri tasoisia ja eri tutkinnonosia opiskelevia opiskelijoita. Aineistoa on kerätty aloituskartoituksena toisille ammatillisille oppilaitoksien edustajille tehtyjen yksilöhaastattelujen avulla, tiimipalaverien muistioista, oppimispäiväkirjasta sekä tiimioppimisen työpajan avulla.
Kehitystyön teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu oppivaa organisaatiota. Tutkimuksen näkökulman muodostaa hiljaisen tiedon (tacit knowledge) siirtyminen tiimiorganisaation sisällä. Teoriaa on lähestytty Nonakan ja Tekeuchin (1995) SECI-mallin kautta. Hiljainen tieto ja sen siirtyminen muodostavat myös perustan tiimiälykkyyden (kollektiivinen älykkyys) syntymiselle.
Tulosten mukaan tiimityöskentelyn aloitusvaiheessa korostuu tiimityön sujuvuus, kyvykkyys innovoida, reflektoida ja jäsentää uusia ratkaisuja toimia. Onnistunut tiimitoiminta vaatii toimivaa vuorovaikutusta, aitoa dialogista keskustelua sekä erilaisuuden ymmärtämistä. Hiljaisen tiedon näkyväksi tekemisen prosessin avulla syntyvät oppimisympäristö- ja tutkinnonosakaavio sekä lukusuunnitelma tiimioppimisen tuloksena. Nämä on julkaistu kehitystyön aikana perustetussa Teams-kansiossa.
Kehitystyön aikana syntyy vuorovaikutuksen ja tutkimustulosten kautta useita toimenpide-ehdotuksia opetusravintolan kehittämiseksi. Merkittävimpinä Jamix-reseptiohjelman hyödyntäminen kokonaisvaltaisemmin ja osaamisen jakaminen hiljaisen tiedon näkyväksi tekemisen avulla. Lisäksi merkittäviä ehdotuksia ovat vakioruokalistapohja, työskentely- ja ruokailuaikojen porrastaminen sekä kokiksi opiskelevien osallistuminen salityöskentelyyn ja tarjoiluun. On myös tiimioppimisen kannalta tärkeää huomioida toimintaympäristöjen muutoksissa tarvittavat lisäohjaus sekä toiminnan vastuun selkiyttäminen. The purpose of this thesis was to create new better ways of learning for restaurant- and catering services in Saimaa Vocational College Sampo. Its purpose was to find solutions that emphasize the importance of team learning and transmitting tacit knowledge into explicit knowledge. In the future there are persons with different study levels studying in the teaching restaurant at the same. Therefore, it is important to examine, how can teaching be developed in a way that flexibility, diversity, and resourcing are emphasized.
This thesis was executed as a qualitative study with appearances of activity analysis. The information was gathered from literature, Internet and via qualitative research methods, such as interviews, learning diaries and observations in team meetings and workshops. The SECI-model of Nonaka and Takeuchi (1995) was the base for studying the transition of tacit knowledge into explicit knowledge.
Successful teamwork requires functioning interaction, dialogues and understanding of differences. In the teamwork process of transmitting the tacit knowledge into explicit knowledge, there were created some new charts and syllabus to support the resourcing and creation of study plans. During the study, there became many possible suggestions for improvement. The most meaningful ones being utilization of Jamix-recipes program, transition of tacit knowledge into explicit knowledge, adaption of working and eating hours and the use of standard menu.
Kehitystyön lähtökohtana on ollut, että tulevaisuudessa opetusravintolan oppimisympäristössä osaamista kerryttää joukko eri tasoisia ja eri tutkinnonosia opiskelevia opiskelijoita. Aineistoa on kerätty aloituskartoituksena toisille ammatillisille oppilaitoksien edustajille tehtyjen yksilöhaastattelujen avulla, tiimipalaverien muistioista, oppimispäiväkirjasta sekä tiimioppimisen työpajan avulla.
Kehitystyön teoreettisessa viitekehyksessä on tarkasteltu oppivaa organisaatiota. Tutkimuksen näkökulman muodostaa hiljaisen tiedon (tacit knowledge) siirtyminen tiimiorganisaation sisällä. Teoriaa on lähestytty Nonakan ja Tekeuchin (1995) SECI-mallin kautta. Hiljainen tieto ja sen siirtyminen muodostavat myös perustan tiimiälykkyyden (kollektiivinen älykkyys) syntymiselle.
Tulosten mukaan tiimityöskentelyn aloitusvaiheessa korostuu tiimityön sujuvuus, kyvykkyys innovoida, reflektoida ja jäsentää uusia ratkaisuja toimia. Onnistunut tiimitoiminta vaatii toimivaa vuorovaikutusta, aitoa dialogista keskustelua sekä erilaisuuden ymmärtämistä. Hiljaisen tiedon näkyväksi tekemisen prosessin avulla syntyvät oppimisympäristö- ja tutkinnonosakaavio sekä lukusuunnitelma tiimioppimisen tuloksena. Nämä on julkaistu kehitystyön aikana perustetussa Teams-kansiossa.
Kehitystyön aikana syntyy vuorovaikutuksen ja tutkimustulosten kautta useita toimenpide-ehdotuksia opetusravintolan kehittämiseksi. Merkittävimpinä Jamix-reseptiohjelman hyödyntäminen kokonaisvaltaisemmin ja osaamisen jakaminen hiljaisen tiedon näkyväksi tekemisen avulla. Lisäksi merkittäviä ehdotuksia ovat vakioruokalistapohja, työskentely- ja ruokailuaikojen porrastaminen sekä kokiksi opiskelevien osallistuminen salityöskentelyyn ja tarjoiluun. On myös tiimioppimisen kannalta tärkeää huomioida toimintaympäristöjen muutoksissa tarvittavat lisäohjaus sekä toiminnan vastuun selkiyttäminen.
This thesis was executed as a qualitative study with appearances of activity analysis. The information was gathered from literature, Internet and via qualitative research methods, such as interviews, learning diaries and observations in team meetings and workshops. The SECI-model of Nonaka and Takeuchi (1995) was the base for studying the transition of tacit knowledge into explicit knowledge.
Successful teamwork requires functioning interaction, dialogues and understanding of differences. In the teamwork process of transmitting the tacit knowledge into explicit knowledge, there were created some new charts and syllabus to support the resourcing and creation of study plans. During the study, there became many possible suggestions for improvement. The most meaningful ones being utilization of Jamix-recipes program, transition of tacit knowledge into explicit knowledge, adaption of working and eating hours and the use of standard menu.