Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokaupan laajentaminen Viron markkinoille : case Dinox Sport Oy

Flink, Risto (2020)

 
Avaa tiedosto
Flink_Risto.pdf (1.441Mt)
Lataukset: 


Flink, Risto
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100721092
Tiivistelmä
Viime vuosikymmenten globalisaatio ja teknologinen kehitys ovat tehneet kansainvälisille markkinoille lähtemisen entistä helpommaksi ja se ei ole enää vain suurimpien yritysten etuoikeus. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä kaikkea pienen suomalaisen yrityksen verkkokaupan laajentaminen ulkomaille vaatii.

Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona hollolalaiselle urheiluvälineyritykselle Dinox Sport Oy:lle, joka on suunnitellut verkkokauppatoiminnan laajentamista Suomen ulkopuolelle jo pidemmän aikaa. Yritys oli aikaisemmin harkinnut tuotteidensa myymistä Viroon ensimmäisenä kohteena Suomen ulkopuolella, joten osana tätä tutkimusta kyseisestä valtiosta tehtiin kohdemarkkina-analyysiä ja esitellään argumentteja sille, miksi Viro olisi realistinen vaihtoehto. Yrityksestä on myös aikaisemmin tehty tutkimusta, jonka aiheena oli verkkokaupan kansainvälistyminen hieman yleisemmällä tasolla. Tätä tutkimusta voidaankin pitää jatkotutkimuksena tälle aikaisemmalle työlle. Työn empiria perustui kohdeyrityksessä suoritetun harjoittelun aikana saatuihin tietoihin ja taitoihin.

Työ kuvasi yrityksen verkkokauppaa ja sen toimintaa ja mitä toimenpiteitä vaaditaan sen saattamiseksi siihen tilaan, että se voidaan avata myös Suomen ulkopuolisille asiakkaille. Yrityksen potentiaalia kansainvälistymiselle analysoitiin ja sen teoreettisena pohjana käytettiin professori Svend Hollensenin materiaalia.

Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että toimeksiantajayrityksellä on hyvät mahdollisuudet laajentaa Viron markkinoille ja että maa olisi hyvä kohde kansainvälistymiselle. Jatkotutkimuksen kohteiksi ehdotettiin yrityksen kansainvälisen toiminnan tarkastelua muutaman vuoden kuluttua ja muista maista tehtävää kohdemaa-analyysiä.
 
Globalization and technological advancements of the recent decades have made international sales achievable even for smaller companies. The purpose of the thesis was to explore what it takes for a small Finnish company to expand their online sales to other countries.

The thesis was commissioned by Dinox Sport Oy, a company from Hollola that manufactures and sells sporting equipment. The case company had considered expanding into Estonia as the first step of opening their online store to customers outside of Finland, so a part of the thesis was about making a destination market analysis. The case company had in the past commissioned another thesis which focused more on the general side of internationalizing. This thesis and the more specific focus on one country can be considered a continuation of that work. The empirical portion of the thesis was based on the knowledge and skills gained during an internship at the case company.

The thesis described the online store platform of the company, how it works and what tasks are necessary in order to prepare for opening it to customers outside of Finland. The potential of the internationalization of the case company was analyzed and this analysis was based on the works of Svend Hollensen.

The conclusion of the thesis was that the commissioning company has a good chance of succeeding in expanding to Estonia and that it would be a good country as the target of their internationalization. Further research topics was suggested to be made about how the internationalization of the case company has proceeded after a few years and analyzing the potential of other countries as target markets.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste