Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Karelia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ALAKOULUIKÄISEN LAPSEN ITSETUNTO : Itsetuntoa vahvistavat oppitunnit Joensuun normaalikoulun 3.-luokkalaisille

Huotari, Emma; Röynä, Juuli (2020)

 
Avaa tiedosto
Huotari_Emma_Royna_Juuli_2020.pdf (1.634Mt)
Lataukset: 


Huotari, Emma
Röynä, Juuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101421316
Tiivistelmä
Itsetunto tarkoittaa sitä, kuinka ihminen kokee ja arvioi itseään. Se koostuu annetusta ja hankitusta itsetunnosta. Itsetunnon voi jakaa vielä kolmeen eri osa-alueeseen, joita ovat itsetuntemus, minäkäsitys ja itsearvostus. Itsetunto kehittyy jatkuvasti ja jokainen lapsi kokee itsetunnon erilaisena. Lapsi, jolla on hyvä itsetunto, kykenee luottamaan itseensä ja olemaan itsenäinen, sekä kokeilemaan rohkeasti uusia asioita ja parantamaan omia heikkouksiaan. Hyvästä itsetunnosta kertoo kyky arvostaa toisia ihmisiä sekä ottaa vastaan rakentavaa palautetta. Heikko itsetunto voi luoda lapselle varovaisuutta suorittaa tehtäviä ja ottaa vastuuta, sillä pelkona on nöyryytyksen ja epäonnistumisen tunne. Lapsen heikko itsetunto voi näyttäytyä toisten lapsien kiusaamisena, aggressiivisuutena sekä luottamuspulana muita ihmisiä kohtaan.

Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä alakouluikäisten lasten tietoutta itsetunnosta ja sen tärkeydestä. Tavoitteena oli tukea kolmasluokkalaisten itsetunnon kehittymistä ja saada terveystarkastuksia yksilöllisemmiksi. Tehtävänä oli järjestää kolme samansisältöistä oppituntia itsetunnosta Joensuun normaalikoulun kolmasluokkalaisille sekä tehdä valmis käytettävissä oleva tuntisuunnitelma Joensuun kouluterveydenhoitajien materiaaliksi. Vallitsevan COVID-19-pandemian takia oppitunnit toteutettiin sähköisen etätehtäväpaketin muodossa.

Oppilaat, huoltajat, opettajat sekä asiantuntijaterveydenhoitaja kokivat opinnäytetyön hyödylliseksi ja tärkeäksi. Jatkokehittämisideana on tehdä kvantitatiivinen tai kvalitatiivinen tutkimus esimerkiksi itsetunnon tason vaihtelusta puberteetti-iässä sekä tutkia kiusaamisen vaikutusta itsetuntoon.
 
Self-esteem means how a person feels and evaluates oneself. Self-esteem consists of given and obtained self-esteem. It can further be divided into three different factors that are self-knowledge, self-image and self-worth. Self-esteem develops continuously and everyone experiences it differently. Children who have a good self-esteem can trust themselves and be independent. They try bravely new things and improve their weaknesses. The capability to appreciate other people and receive constructive feedback is an indicator of a good self-esteem. Because of low self-esteem, children may be hesitant to perform new tasks and take responsibility, because they fear becoming humiliated. Children’s low self-esteem can appear as bullying other children, aggression or lack of confidence towards people.

The purpose of this thesis was to increase the awareness among lower comprehensive school pupils about self-esteem and its importance. The aim of this thesis was to support the development of self-esteem among 3rd graders and make health checks more individual. The objective of this thesis was to organize three lessons about self-esteem for 3rd graders at Joensuun normaalikoulu and to draw a lesson plan for the use of public health nurses at Joensuun normaalikoulu. Due to this current COVID-19-pandemic, the lessons were held online.

According to the pupils, parents, teachers and the consulting public health nurse felt that the thesis was helpful and important. A further development idea is to carry out either a quantitative or a qualitative thesis for example about the changes in self-esteem in puberty and conduct a study on the effects of bullying on self-esteem.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste