CouchSurfers' motivations to host travelers in Spain
Pietilä, Outi (2011)
Pietilä, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110914391
Tiivistelmä
Sohvasurffaajien motivaatio majoittaa matkailijoita Espanjassa
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan CouchSurfing-verkkoyhteisöä, joka on vieraanvaraisuusvaihtoyhteisö, jonka tarkoituksena on edistää kulttuurivaihtoa, monikulttuurisuutta ja suvaitsevaisuutta. CouchSurfing-yhteisön jäsenet tarjoavat muille jäsenille ilmaista majoitusta kotonaan näiden matkustellessa, he auttavat ja jakavat kotipaikkatietouttaan.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli määritellä CouchSurfing-jäsenien motivaatiot majoittaa matkailijoita Espanjassa ja tuottaa tietoa, miksi vaihtoehtoiset matkustustavat, kuten CouchSurfing, ovat suositumpia kuin aikaisemmin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee CouchSurfingia, verkkoyhteisöjä ja motivaatiota. Opinnäytetyön tutkimusosuus keskittyy löytämään syyn CouchSurfing jäsenien motivaation majoittaa toisiaan. Tutkimus perustuu kvantitatiiviseen metodiin ja se toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat kyselyn vastauksiin, joita oli yhteensä 363 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan tärkeimmät motivaatiotekijät ovat kulttuuritekijät ja itsensä kehittäminen. Yhteisön rakentaminen oli kolmanneksi tärkein motivaatiotekijä. Sosiaaliset motivaatiotekijät vaikuttivat myös yli puoleen vastanneista. Vastavuoroisuus sekä palkkiot jäivät muista motivaatiotekijöistä selvästi jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että CouchSurfing-jäsenien majoittamisessa yleisimmät motivaatiotekijät ovat sosiaalisia ja kulttuurisia; he majoittavat saadakseen ystäviä, kulttuurivaihtoa ja oppiakseen vierailtaan jotain. Osassa vastauksista oli vaihtelua demografisten tekijöiden (sukupuolen, iän, majoituskokemuksen tai jäsenyysajan pituuden) suhteen.
Nämä tutkimustulokset painottavat, että CouchSurfing-jäsenet motivoituvat kulttuuri- ja itsensä kehittämistekijöistä. CouchSurfingin tulisi ottaa tämä huomioon palvelua kehitettäessä. Koska myös yhteisön rakentaminen nähtiin merkittäväksi motivaatiotekijäksi, on suositeltavaa, että CouchSurfing rohkaisee ja mahdollistaa käyttäjiään rakentamaan tiiviimmän yhteisön.
Tämä opinnäytetyö keskittyy tutkimaan CouchSurfing-verkkoyhteisöä, joka on vieraanvaraisuusvaihtoyhteisö, jonka tarkoituksena on edistää kulttuurivaihtoa, monikulttuurisuutta ja suvaitsevaisuutta. CouchSurfing-yhteisön jäsenet tarjoavat muille jäsenille ilmaista majoitusta kotonaan näiden matkustellessa, he auttavat ja jakavat kotipaikkatietouttaan.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli määritellä CouchSurfing-jäsenien motivaatiot majoittaa matkailijoita Espanjassa ja tuottaa tietoa, miksi vaihtoehtoiset matkustustavat, kuten CouchSurfing, ovat suositumpia kuin aikaisemmin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee CouchSurfingia, verkkoyhteisöjä ja motivaatiota. Opinnäytetyön tutkimusosuus keskittyy löytämään syyn CouchSurfing jäsenien motivaation majoittaa toisiaan. Tutkimus perustuu kvantitatiiviseen metodiin ja se toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä. Tutkimuksen tulokset pohjautuvat kyselyn vastauksiin, joita oli yhteensä 363 kappaletta.
Tutkimuksen mukaan tärkeimmät motivaatiotekijät ovat kulttuuritekijät ja itsensä kehittäminen. Yhteisön rakentaminen oli kolmanneksi tärkein motivaatiotekijä. Sosiaaliset motivaatiotekijät vaikuttivat myös yli puoleen vastanneista. Vastavuoroisuus sekä palkkiot jäivät muista motivaatiotekijöistä selvästi jälkeen.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että CouchSurfing-jäsenien majoittamisessa yleisimmät motivaatiotekijät ovat sosiaalisia ja kulttuurisia; he majoittavat saadakseen ystäviä, kulttuurivaihtoa ja oppiakseen vierailtaan jotain. Osassa vastauksista oli vaihtelua demografisten tekijöiden (sukupuolen, iän, majoituskokemuksen tai jäsenyysajan pituuden) suhteen.
Nämä tutkimustulokset painottavat, että CouchSurfing-jäsenet motivoituvat kulttuuri- ja itsensä kehittämistekijöistä. CouchSurfingin tulisi ottaa tämä huomioon palvelua kehitettäessä. Koska myös yhteisön rakentaminen nähtiin merkittäväksi motivaatiotekijäksi, on suositeltavaa, että CouchSurfing rohkaisee ja mahdollistaa käyttäjiään rakentamaan tiiviimmän yhteisön.