Osallisuuden vahvistaminen ryhmätoiminnalla Heikintalolla
Koskela, Annika; Vilska, Suvi (2020)
Koskela, Annika
Vilska, Suvi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101621375
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli vahvistaa osallisuutta ryhmätoiminnalla. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Heikintalo ry:n ja Hyvinvoinnin tilat -hankkeen kanssa. Tavoitteena oli suunnitella Heikintalon osallistujille soveltuvaa ryhmätoimintaa.
Opinnäytetyömme oli kehittämistehtävä. Viitekehyksessä esiteltiin Heikintalo ry, Hyvinvoinnin tilat –hanke, käsitteet osallisuus ja sosiaalipedagogiikka. Lisäksi kuvattiin osallisuuden tunteen puuttumista, osallistamista, sosiaalipedagogista työotetta sekä sosiokulttuurista innostamista. Ryhmätoiminnan sisältö koottiin tutustumalla sosiaalipedagogisiin työmenetelmiin.
Heikintalon osallistujille suunniteltiin viitekehyksen pohjalta ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminta koottiin oppaaksi, jossa esitellään viisi erilaista ryhmäkertaa. Ryhmäkertojen teemoina ovat vahvuudet, voimavarat, luonto, yhteisöllisyys ja positiivinen tulevaisuusajattelu. The purpose of this thesis was to strengthen the participation with group activity. The work was done for Heikintalo ry in concert with Spaces of Wellbeing –project. The goal of the thesis was to organize group activity for the participants of Heikintalo.
The thesis was a development task. The theoretical framework of the thesis described what Heikintalo ry is and what is the Spaces of Wellbeing -project. The thesis also described what are participation, social pedagogy and inclusion of people, the lack of inclusion and socio-cultural empowerment. The content of the group activity was gathered by exploring social pedagogic practices.
The original purpose was to organize concrete group activity at Heikintalo. Due to Covid-19-virus the planned group activity was cancelled. Instead the planned group activity was put together as a guide book for Heikintalo. The guide book includes five different group appointments. The themes of the group appointments are strengths, nature, reserves of strengths, community spirit and positive way of seeing the future.
Opinnäytetyömme oli kehittämistehtävä. Viitekehyksessä esiteltiin Heikintalo ry, Hyvinvoinnin tilat –hanke, käsitteet osallisuus ja sosiaalipedagogiikka. Lisäksi kuvattiin osallisuuden tunteen puuttumista, osallistamista, sosiaalipedagogista työotetta sekä sosiokulttuurista innostamista. Ryhmätoiminnan sisältö koottiin tutustumalla sosiaalipedagogisiin työmenetelmiin.
Heikintalon osallistujille suunniteltiin viitekehyksen pohjalta ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminta koottiin oppaaksi, jossa esitellään viisi erilaista ryhmäkertaa. Ryhmäkertojen teemoina ovat vahvuudet, voimavarat, luonto, yhteisöllisyys ja positiivinen tulevaisuusajattelu.
The thesis was a development task. The theoretical framework of the thesis described what Heikintalo ry is and what is the Spaces of Wellbeing -project. The thesis also described what are participation, social pedagogy and inclusion of people, the lack of inclusion and socio-cultural empowerment. The content of the group activity was gathered by exploring social pedagogic practices.
The original purpose was to organize concrete group activity at Heikintalo. Due to Covid-19-virus the planned group activity was cancelled. Instead the planned group activity was put together as a guide book for Heikintalo. The guide book includes five different group appointments. The themes of the group appointments are strengths, nature, reserves of strengths, community spirit and positive way of seeing the future.