Viestintäkoulutuksen kehittäminen
Kauppi, Emilia (2020)
Kauppi, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101521357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020101521357
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri ja tutkimusaiheena viestintäkoulutuksen kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten toimeksiantajan viestintäkoulutuksen nykytila vastaa alueen paikallisosastojen viestintäkoulutuksen tarpeita. Tarve tälle tutkimukselle on oleellinen, sillä viestintäkoulutus oli tullut osaksi toimeksiantajan toimintaa vasta vuoden 2020 aikana. Toimeksiantajan viestintäkoulutuksen nykytilasta tehtiin alkukartoitus. Viestintäkoulutuksen nykytilassa otettiin huomioon käytössä olevat viestintäkoulutuspohjat sekä myöhemmin tutkimusvaiheessa viestintäkouluttajien taustat. Käsiteltiin myös paikallisosastojen viestinnän osa-alueita sekä mahdollisia haasteita. Jotta opinnäytetyö vastasi tarkoitustaan täytyi tutkia mitkä ovat toimeksiantajan alueella toimivien osastojen ja niiden vapaaehtoisten viestintäkoulutustarpeet. Tämän lisäksi tutkittiin toimeksiantajan viestintäkouluttajien valmiuksia ja resursseja kouluttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli jaoteltu viestinnän ja kouluttamisen käsittelyyn. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa on myös kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastattelut toteutettiin verkkokyselyinä. Tutkimusaineisto perustui haastatteluista analysoituihin vastauksiin. Tutkimustuloksista saatiin selville, että viestinnän osa-alueiden osalta viestintäkouluttajien osaaminen ja paikallisosastojen tarpeet vastaavat toisiaan. Suurimmat vastaamattomuudet liittyivät tutkimustulosten mukaan viestintäkoulutuspohjiin, jotka eivät vastaa paikallisosastojen viestintäkoulutuksen tarpeita. Tutkimustulosten pohjalta tehtiin jatkotoimenpide-ehdotukset, joiden pohjalta toimeksiantaja voi kehittää viestintäkoulutustaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli jaoteltu viestinnän ja kouluttamisen käsittelyyn. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa on myös kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastattelut toteutettiin verkkokyselyinä. Tutkimusaineisto perustui haastatteluista analysoituihin vastauksiin. Tutkimustuloksista saatiin selville, että viestinnän osa-alueiden osalta viestintäkouluttajien osaaminen ja paikallisosastojen tarpeet vastaavat toisiaan. Suurimmat vastaamattomuudet liittyivät tutkimustulosten mukaan viestintäkoulutuspohjiin, jotka eivät vastaa paikallisosastojen viestintäkoulutuksen tarpeita. Tutkimustulosten pohjalta tehtiin jatkotoimenpide-ehdotukset, joiden pohjalta toimeksiantaja voi kehittää viestintäkoulutustaan.