Mentoroinnin vaikuttavuuden kehittäminen yrityskummitoiminnassa
Mutka, Marja-Riitta (2020)
Mutka, Marja-Riitta
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021452
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia yrityskummitoiminnan vaikuttavuutta ja löytää vaikuttavuutta lisääviä kehityskohteita. Työ tehtiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin puhelinhaastatteluja. Työhön haastateltiin yrityskummitoimeksiannossa mukana olleiden yritysten edustajia ja heidän yrityskummejaan. Laadullinen aineisto analysoitiin ja aineistosta nostettiin esille tämän työn tavoitteisiin nähden oleellisimmat asiat. Työn tuloksena syntyi kartoitus yrityskummitoiminnan vaikuttavuuden tekijöistä. Lisäksi tuloksena saatiin kehitysehdotuksia, joilla yrityskummitoiminnan vaikuttavuutta voitaisiin lisätä.
Tutkimuksen osallistuneet yritysten edustajat ja yrityskummit olivat yrityskummitoimintaan tyytyväisiä. Yritysten edustajien johtamisosaaminen oli vahvistunut ja yrityskummitoimeksianto oli tuonut heille uusia näkökulmia asioihin. Yritysten edustajat toivoivat, että yrityskummit uskaltaisivat haastaa heitä ja olla asioista eri mieltä, sekä pakottaa heidät miettimään asioita uudella tavalla. Tavoitteiden määrittelyä ja kirjaamista ei toteutettu systemaattisesti, välillä ne kirjasi yrityksen edustaja ja välillä yrityskummi. Tavoitteet ovat tärkeitä prosessin hyötyjen saavuttamisen kannalta, joten tavoitteet voisi kirjata sopimuksen tekovaiheessa ja tarkentaa niitä myöhemmin. Yrityskummitoiminnan tunnettavuutta tulisi lisätä viestimällä asiasta enemmän, muun muassa somekanavilla, yrityskummien yhteistyöllä ja erilaisilla oppailla.
Tutkimuksen osallistuneet yritysten edustajat ja yrityskummit olivat yrityskummitoimintaan tyytyväisiä. Yritysten edustajien johtamisosaaminen oli vahvistunut ja yrityskummitoimeksianto oli tuonut heille uusia näkökulmia asioihin. Yritysten edustajat toivoivat, että yrityskummit uskaltaisivat haastaa heitä ja olla asioista eri mieltä, sekä pakottaa heidät miettimään asioita uudella tavalla. Tavoitteiden määrittelyä ja kirjaamista ei toteutettu systemaattisesti, välillä ne kirjasi yrityksen edustaja ja välillä yrityskummi. Tavoitteet ovat tärkeitä prosessin hyötyjen saavuttamisen kannalta, joten tavoitteet voisi kirjata sopimuksen tekovaiheessa ja tarkentaa niitä myöhemmin. Yrityskummitoiminnan tunnettavuutta tulisi lisätä viestimällä asiasta enemmän, muun muassa somekanavilla, yrityskummien yhteistyöllä ja erilaisilla oppailla.