Tunnetaitojen ohjaaminen satujen avulla avoimessa varhaiskasvatuksessa
Salonen, Rina; Suomalainen, Tanja (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Salonen, Rina
Suomalainen, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221532
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opasvihko, jossa käytetään satuja tunnetaitojen ohjaamiseen varhaiskasvatusikäisille lapsille. Opasvihon tarkoituksena oli ensisijaisesti ohjeistaa avoimessa varhaiskasvatuksessa toimivalle lapsiryhmälle usean kerran toimintatuokiopaketti, jonka agendana on 5-vuotiaiden lasten tunnetaitojen vahvistaminen. Opasvihkoa voi kuitenkin soveltaa myös varhaiskasvatuksessa tai muualla lasten tunnekasvatusta toteuttavilla tai siitä kiinnostuneilla tahoilla, ja se on sovellettavissa ainakin 4 – 6-vuotiaille lapsille.
Toimintakertojen tavoitteena on, että tunnekasvatustuokiot harjoittaisivat lasten kykyä tunnistaa, nimetä sekä käsitellä tunteita. Tavoitteena on myös antaa lapsille keinoja tunteiden säätelyyn esimerkiksi mindfulness-harjoitusten avulla.
Toimintakertojen tavoitteena on, että tunnekasvatustuokiot harjoittaisivat lasten kykyä tunnistaa, nimetä sekä käsitellä tunteita. Tavoitteena on myös antaa lapsille keinoja tunteiden säätelyyn esimerkiksi mindfulness-harjoitusten avulla.