Yhteiskehittämisen prosessi - ammatillisen osaamisen vahvistuminen kokemusasiantuntijoiden koulutuksessa
Sillanpää, Tuula (2020)
Sillanpää, Tuula
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221542
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa päihdekuntoutuslaitoksen henkilökunnan ammatillista osaamista. Yhdessä kokemusasiantuntijoiden kanssa suunniteltiin koulutus päihderiippuvuudesta ja sen hoidosta Kankaanpään A-kodilla yhteiskehittämisen menetelmällä. Kehittämiseen osallistuneet kokemusasiantuntijat toteuttivat suunnittelemansa koulutuksen Kankaanpään A-kodin henkilökunnalle syksyllä 2019.
Opinnäytetyössäni tutkin, millä tavoin kokemusasiantuntijoiden kanssa toteutettu päihderiippuvuus koulutus lisää Kankaanpään A-kodin henkilökunnan osaamista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millainen valmius henkilökunnalla on yhteiskehittämiseen sekä miten yhteiskehittäminen ja kokemusasiantuntijuus voisivat palvella kuntoutuslaitosta jatkossa.
Teoreettinen viitekehys perustui kokemusasiantuntijuuden sekä yhteiskehittämisen teorioihin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen periaatteita ja aineistoa kerättiin kyselylomakkeen muodossa.
Tulosten perusteella koulutus lisäsi henkilökunnan tietämystä päihderiippuvuudesta ja ennenkaikkea lisäsi ymmärrystä asiakkaan hankalaksi koettua käytöstä kohtaan. Tulokset vahvistivat aikaisempaa tietoa siitä, että koulutuksesta hyötyminen vaati kokemusarvon aitoa tunnistamista ja hyväksymistä.
Yhteiskehittämisen perusta Kankaanpään A-kodilla näyttäisi olevan kunnossa. Yhteistyö näyttäytyi enimmäkseen positiivisena, kunnioittavana ja arvostavana suhteena. Kankaanpään A-kodin henkilökunta on pääsääntöisesti valmis näkemään ja hyväksymään asiakkaan aseman ja toimijaroolin muutoksen. Valtaosa henkilökunnasta arvostaa kokemusosaamista ja on valmis käymään dialogia myös vaikeista asioista. Työyhteisö on valmis lisäämään kokemusasiantuntijuuden käyttöä eri sektoreilla, erityisesti asiakastyössä ja markkinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön perusteella palveluiden ja toiminnan yhteiskehittämiseen on A-kodilla olemassa hyvä valmius.
Asiasanat: yhteiskehittäminen, kokemusasiantuntija, dialoginen oppiminen, koulutus The purpose of this thesis was to strengthen the professional competence of the staff of the substance abuse rehabilitation institute. Together with experts by experience, training was prepared on substance abuse addiction and its treatment at Kankaanpään A-koti rehabilitation institute using the co-development method. The experts by experience who participated in the development carried out their training for Kankaanpään A-koti rehabilitation institute in the autumn 2019.
In the thesis, the aim was to study how substance abuse training with experts by experience increases the skills of rehabilitation institute staff. In addition, the aim was to examine the preparedness of the personnel for co-development and how co-development and expertise by experience could serve the rehabilitation facility in the future.
The theoretical framework was based on theories of expertise by experience and co-development. The thesis used the principles of the action study and the material was collected in the form of a questionnaire.
Based on the results, the training increased the staff's knowledge of substance abuse addiction and, above all, increased understanding of clients’ challenging behaviour. The results confirmed previous information that the benefit of the training required the genuine identicifation and acceptance of the value of experience.
The basis for co-development at Kankaanpään A-koti rehabilitation institute seems to be in order. The cooperation appeared mostly as a positive, respectful and appreciative relationship. As a rule, the staff of Kankaanpään A-koti rehabilitation institute are ready to see and accept the change in the client’s position and operator role. The majority of the staff appreciate expertise by experience and are ready to engage in dialogue on difficult issues as well. The work community is ready to increase the use of expertise by experience in different sectors, especially in customer work and marketing.
Based on this thesis, there is a good readiness for co-development of services and activities at the rehabilitation institute.
Keywords: co-development, experts by experience, dialogue learning, education
Opinnäytetyössäni tutkin, millä tavoin kokemusasiantuntijoiden kanssa toteutettu päihderiippuvuus koulutus lisää Kankaanpään A-kodin henkilökunnan osaamista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millainen valmius henkilökunnalla on yhteiskehittämiseen sekä miten yhteiskehittäminen ja kokemusasiantuntijuus voisivat palvella kuntoutuslaitosta jatkossa.
Teoreettinen viitekehys perustui kokemusasiantuntijuuden sekä yhteiskehittämisen teorioihin. Opinnäytetyössä hyödynnettiin toimintatutkimuksen periaatteita ja aineistoa kerättiin kyselylomakkeen muodossa.
Tulosten perusteella koulutus lisäsi henkilökunnan tietämystä päihderiippuvuudesta ja ennenkaikkea lisäsi ymmärrystä asiakkaan hankalaksi koettua käytöstä kohtaan. Tulokset vahvistivat aikaisempaa tietoa siitä, että koulutuksesta hyötyminen vaati kokemusarvon aitoa tunnistamista ja hyväksymistä.
Yhteiskehittämisen perusta Kankaanpään A-kodilla näyttäisi olevan kunnossa. Yhteistyö näyttäytyi enimmäkseen positiivisena, kunnioittavana ja arvostavana suhteena. Kankaanpään A-kodin henkilökunta on pääsääntöisesti valmis näkemään ja hyväksymään asiakkaan aseman ja toimijaroolin muutoksen. Valtaosa henkilökunnasta arvostaa kokemusosaamista ja on valmis käymään dialogia myös vaikeista asioista. Työyhteisö on valmis lisäämään kokemusasiantuntijuuden käyttöä eri sektoreilla, erityisesti asiakastyössä ja markkinoinnissa.
Tämän opinnäytetyön perusteella palveluiden ja toiminnan yhteiskehittämiseen on A-kodilla olemassa hyvä valmius.
Asiasanat: yhteiskehittäminen, kokemusasiantuntija, dialoginen oppiminen, koulutus
In the thesis, the aim was to study how substance abuse training with experts by experience increases the skills of rehabilitation institute staff. In addition, the aim was to examine the preparedness of the personnel for co-development and how co-development and expertise by experience could serve the rehabilitation facility in the future.
The theoretical framework was based on theories of expertise by experience and co-development. The thesis used the principles of the action study and the material was collected in the form of a questionnaire.
Based on the results, the training increased the staff's knowledge of substance abuse addiction and, above all, increased understanding of clients’ challenging behaviour. The results confirmed previous information that the benefit of the training required the genuine identicifation and acceptance of the value of experience.
The basis for co-development at Kankaanpään A-koti rehabilitation institute seems to be in order. The cooperation appeared mostly as a positive, respectful and appreciative relationship. As a rule, the staff of Kankaanpään A-koti rehabilitation institute are ready to see and accept the change in the client’s position and operator role. The majority of the staff appreciate expertise by experience and are ready to engage in dialogue on difficult issues as well. The work community is ready to increase the use of expertise by experience in different sectors, especially in customer work and marketing.
Based on this thesis, there is a good readiness for co-development of services and activities at the rehabilitation institute.
Keywords: co-development, experts by experience, dialogue learning, education