CampusOnlinen verkkopalvelun käytettävyyden arviointi
Sharma, Riki (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli löytää ammattikorkeakoulujen opintotarjontaportaalina toimivasta verkkopalvelusta käytettävyysongelmia, jotta kyseisen verkkopalvelun käyttäjillä olisi tulevaisuudessa sen kanssa entistä parempi käyttökokemus.
Opinnäytetyön teoria osuudessa keskityttiin käytettävyyteen ja käytettävyysarviointiin, sekä heuristiseen arviointiin käytettävyysarviointimenetelmänä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosassa on käytetty heuristista arviointia, missä käytettävyysongelmat ja niihin ehdotetut ratkaisuehdotukset on tuotu esille asiantuntija-arvion avulla. Asiantuntija-arvio käytettävyysarvioinnin menetelmänä antaa mahdollisuuden lisätä ymmärrystä verkkosivujen käyttäjäkeskeisestä kehittämisestä, myös heille, joilla ei ole aiempaa tietoa käytettävyydestä, antamalla yleisiä käytettävyyteen liittyviä suosituksia.
Käytettävyysarvioinnilla saatiin selville käytettävyysongelmia ja sillä esitettiin käytettävyysperiaatteita mitä noudattamalla suurin osa käytettävyysongelmista ratkottaisiin. Pääsääntöisesti arvioitu verkkopalvelu oli kiitettävän käytettävä, eikä käytettävyysongelmat ollut niin kriittisiä, että ne olisi estänyt käyttäjiä tekemästä verkkopalvelun päätoimintoja. Yleisimmät ongelmat liittyivätkin visuaalisuuden yhtenäisyyden puutteeseen.
Opinnäytetyön teoria osuudessa keskityttiin käytettävyyteen ja käytettävyysarviointiin, sekä heuristiseen arviointiin käytettävyysarviointimenetelmänä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusosassa on käytetty heuristista arviointia, missä käytettävyysongelmat ja niihin ehdotetut ratkaisuehdotukset on tuotu esille asiantuntija-arvion avulla. Asiantuntija-arvio käytettävyysarvioinnin menetelmänä antaa mahdollisuuden lisätä ymmärrystä verkkosivujen käyttäjäkeskeisestä kehittämisestä, myös heille, joilla ei ole aiempaa tietoa käytettävyydestä, antamalla yleisiä käytettävyyteen liittyviä suosituksia.
Käytettävyysarvioinnilla saatiin selville käytettävyysongelmia ja sillä esitettiin käytettävyysperiaatteita mitä noudattamalla suurin osa käytettävyysongelmista ratkottaisiin. Pääsääntöisesti arvioitu verkkopalvelu oli kiitettävän käytettävä, eikä käytettävyysongelmat ollut niin kriittisiä, että ne olisi estänyt käyttäjiä tekemästä verkkopalvelun päätoimintoja. Yleisimmät ongelmat liittyivätkin visuaalisuuden yhtenäisyyden puutteeseen.