Savuton Sohva Sakille : Vertaisohjaajakoulutus nuorten tupakoimattomuuden edistämiseksi
Ikonen, Niina; Halme, Kaisa (2011)
Ikonen, Niina
Halme, Kaisa
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100413484
Tiivistelmä
Tupakointi aiheuttaa paljon kansanterveydellisiä ongelmia. Tupakoinnin ehkäisyyn ja tupakoimattomuuden edistämiseen on koko yhteiskunnan tärkeää panostaa. Koska tupakointi aloitetaan yleensä nuorena, on nuorten tupakointiin puuttuminen erityisen tärkeää.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin Savuton Sohva Sakille -vertaisohjaajakoulutus, joka on osa Savuton Sohva Sakille -hanketta. Koulutuksen tavoitteena oli antaa tietoa tupakoinnista ja sen ehkäisystä ja vähentämisestä keskittyen erityisesti tutoreiden esimerkkiasemaan. Lisäksi haluttiin rohkaista tutoreita tupakoinnin puheeksi ottamiseen uusien opiskelijoiden kanssa. Koulutus järjestettiin Etelä-Karjalan ammattiopiston Imatran yksikön tutoreille keväällä 2010. Hanke toteutti syksyllä 2010 koulutuksen jatkona vertaisohjaajakokeilun, jonka tarkoituksena oli vähentää EKAMO:n uusien opiskelijoiden tupakointia ja tukea tupakoimattomuutta.
Kolmetuntisen koulutuksen aihesisältö oli jaettu kahteen osaan: vaikuttamisen taidot ja tupakointi. Vaikuttamisen taitojen teemat olivat vuorovaikutustaidot sekä konfliktitilanteiden hallinta. Tupakoinnin teemat olivat tupakoinnin haitat, tupakointi työelämässä, tupakoinnin kustannukset, tupakoinnin lopettaminen ja siihen saatavilla oleva tuki, tutorien esimerkkiasema ja opiskelijoiden keinot edistää tupakoimattomuutta oppilaitoksessa. Koulutus oli ilmapiiriltään rento ja keskusteleva, ja siinä pyrittiin välttämään puhuja-kuulija -asetelmaa. Koulutus onnistui hyvin ja tutoreilta saatu palaute oli positiivista.
Tupakoimattomuutta voidaan edistää usealla tasolla kansallisesta tai ylikansallisesta lainsäädännöstä yksilötason vuorovaikutukseen. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään nuorten tupakointia, koulun vaikutusta tupakointiin, tupakoimattomuuden edistämistä, tupakoinnin ehkäisyä ja merkitystä yhteiskunnallisesta näkökulmasta sekä toiminnallista opinnäytetyötä. Koulutuksen raportointi sisältää koulutuksen suunnittelun, sisällön ja toteutuksen sekä arvioinnin.
Toteutettua koulutusta voitaisiin jatkossa laajentaa myös muihin oppilaitoksiin. Tärkeää on luoda uusia toiminnallisia keinoja nuorten tupakoimattomuuden edistämiseksi sekä vahvistaa tutorien ja oppilaskuntatoimijoiden osallisuutta ja aktiivisuutta kouluyhteisön terveyden edistämistyössä.
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin Savuton Sohva Sakille -vertaisohjaajakoulutus, joka on osa Savuton Sohva Sakille -hanketta. Koulutuksen tavoitteena oli antaa tietoa tupakoinnista ja sen ehkäisystä ja vähentämisestä keskittyen erityisesti tutoreiden esimerkkiasemaan. Lisäksi haluttiin rohkaista tutoreita tupakoinnin puheeksi ottamiseen uusien opiskelijoiden kanssa. Koulutus järjestettiin Etelä-Karjalan ammattiopiston Imatran yksikön tutoreille keväällä 2010. Hanke toteutti syksyllä 2010 koulutuksen jatkona vertaisohjaajakokeilun, jonka tarkoituksena oli vähentää EKAMO:n uusien opiskelijoiden tupakointia ja tukea tupakoimattomuutta.
Kolmetuntisen koulutuksen aihesisältö oli jaettu kahteen osaan: vaikuttamisen taidot ja tupakointi. Vaikuttamisen taitojen teemat olivat vuorovaikutustaidot sekä konfliktitilanteiden hallinta. Tupakoinnin teemat olivat tupakoinnin haitat, tupakointi työelämässä, tupakoinnin kustannukset, tupakoinnin lopettaminen ja siihen saatavilla oleva tuki, tutorien esimerkkiasema ja opiskelijoiden keinot edistää tupakoimattomuutta oppilaitoksessa. Koulutus oli ilmapiiriltään rento ja keskusteleva, ja siinä pyrittiin välttämään puhuja-kuulija -asetelmaa. Koulutus onnistui hyvin ja tutoreilta saatu palaute oli positiivista.
Tupakoimattomuutta voidaan edistää usealla tasolla kansallisesta tai ylikansallisesta lainsäädännöstä yksilötason vuorovaikutukseen. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään nuorten tupakointia, koulun vaikutusta tupakointiin, tupakoimattomuuden edistämistä, tupakoinnin ehkäisyä ja merkitystä yhteiskunnallisesta näkökulmasta sekä toiminnallista opinnäytetyötä. Koulutuksen raportointi sisältää koulutuksen suunnittelun, sisällön ja toteutuksen sekä arvioinnin.
Toteutettua koulutusta voitaisiin jatkossa laajentaa myös muihin oppilaitoksiin. Tärkeää on luoda uusia toiminnallisia keinoja nuorten tupakoimattomuuden edistämiseksi sekä vahvistaa tutorien ja oppilaskuntatoimijoiden osallisuutta ja aktiivisuutta kouluyhteisön terveyden edistämistyössä.