Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • LAB-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

NPS-mittarin käyttö B2B-yritysten viestinnässä : yritys X NPS-tulosten hyödyntäminen asiakasviestinnässä

Anttila, Essi (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö NPS-mittarin hyödyntäminen asiakasviestinnässä, Essi Anttila.pdf (1002.Kt)
Lataukset: 


Anttila, Essi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102221531
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten Yritys X voisi hyödyntää tulevaisuudessa NPS- asiakastyytyväisyyskyselyn tuloksia yrityksen asiakasviestinnässä. Yritys X:n tavoitteena on kehittää yrityksen asiakasviestintää, ja osana kehitystä halutaan oppia hyödyntää NPS-mittarin antamia tuloksia asiakasviestinnässä ja sitä kautta brändin vahvistamisessa. Tutkimuksen tulokset tullaan hyödyntämään Yritys X:n toiminnassa asiakasviestinnän suunnittelemisessa sekä kehittämisessä.

Kirjallisuuskatsauksessa syvennytään asiakasuskollisuuden merkitykseen, yritysviestintään sekä tutkimuksen keskiössä olevaan Net Promoter Score -mittariin (NPS).

Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, jossa aineisto kerättiin haastattelemalla viittä eri yritystä. Tutkimuskysymykset laadittiin yhteistyössä Yritys X:n kanssa, ja haastattelut suoritettiin puhelinhaastatteluina huhti-toukokuussa 2020. Kerätyn aineiston pohjalta kirjattiin tutkimustulokset, jossa tuotiin esiin haastateltavien yrityksien toimintatapoja NPS-tulosten hyödyntämisestä asiakasviestinnässä.

NPS-tuloksien hyödyntäminen yrityksien asiakasviestinnässä jakautui tutkimuksessa selkeästi kahtia. Kolmella yrityksellä oli havaittavissa selkeitä ja systemaattisia toimintatapoja NPS-tulosten hyödyntämisessä, kuin taas kahden yrityksen kohdalla tuloksia ei juuri hyödynnetty. Tulosten hyödyntäminen asiakasviestinnässä nähtiin kuitenkin jokaisessa yrityksessä potentiaalisena toimintana asiakasviestinnän kehittämisen kannalta.

NPS-ryhmien kohdalla suosittelijoita oli hyödynnetty erityisesti referensseissä, arvostelijoiden kanssa pyrittiin aina keskustelemaan palautteesta ja passiivisten asiakkaiden kohdalla tavoiteltiin heidän nostamista yrityksen suosittelijoiksi. Lisäksi voitiin todeta, että NPS-mittarin tuloksia hyödynnettiin viestinnällisin keinoin brändin vahvistamisessa sekä NPS-tuloksien jakamista sisäisessä viestinnässä koko organisaatiolle pidettiin merkittävänä tekijänä asiakastyytyväisyyden kannalta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste