Työnantajabrändi : case Yritys X:n sisäinen työnantajabrändi
Kovanen, Henna (2020)
Kovanen, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajayritys oli suomalainen henkilöstöpalvelualan yritys Yritys X. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajayrityksen Employer Branding -työryhmälle teoreettista tietopohjaa työnantajabrändistä sekä -brändäyksestä ja tutkia toimeksiantajayrityksen omaa sisäistä työnantajabrändiä. Tutkimuksessa etsittiin niitä konkreettisia asioita ja työntekijöiden ajatuksia siitä, mikä toimeksiantajayrityksestä tekee erityisen työnantajan. Tutkimuksen pohjalla käytettiin apuna aiemmin keväällä 2020 toimeksiantajayrityksessä toteutettua Yritys B:n Vastuullinen työnantaja -tutkimusta, josta nostettiin opinnäytetyön tutkimukseen toimeksiantajayrityksen vahvuuksia vastuullisena työnantajana ja tutkittiin niitä tarkemmin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta, sillä tutkimuksessa haluttiin saada tietoa työntekijöiden ajatuksista, näkemyksistä ja kokemuksista työnantajastaan. Haastattelut muodostuivat keskustelunomaisiksi, mutta niitä kuitenkin ohjasi etukäteen muodostetut kysymykset aihealueittain. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty työnantajabrändiä sekä työnantajabrändäystä käsitteinä.
Opinnäytetyön tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat toimeksiantajayrityksen sisäisen työnantajabrändin olevan melko vahva sekä positiivinen. Toimeksiantajayrityksen vahvuudet olivat haastatteluista saatujen tietojen perusteella työyhteisö, joustaminen ja esimiestyö. Kehitettävää esiintyi haastattelujen perusteella koronan takia tiedonkulussa ja työilmapiirissä. Haastattelujen pohjalta selvisi, että yleisesti kehitettävää on kehittymismahdollisuuksien tarjoamisessa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista haastattelututkimusta, sillä tutkimuksessa haluttiin saada tietoa työntekijöiden ajatuksista, näkemyksistä ja kokemuksista työnantajastaan. Haastattelut muodostuivat keskustelunomaisiksi, mutta niitä kuitenkin ohjasi etukäteen muodostetut kysymykset aihealueittain. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty työnantajabrändiä sekä työnantajabrändäystä käsitteinä.
Opinnäytetyön tutkimuksesta saadut tulokset osoittavat toimeksiantajayrityksen sisäisen työnantajabrändin olevan melko vahva sekä positiivinen. Toimeksiantajayrityksen vahvuudet olivat haastatteluista saatujen tietojen perusteella työyhteisö, joustaminen ja esimiestyö. Kehitettävää esiintyi haastattelujen perusteella koronan takia tiedonkulussa ja työilmapiirissä. Haastattelujen pohjalta selvisi, että yleisesti kehitettävää on kehittymismahdollisuuksien tarjoamisessa.