Pk-yrityksen sosiaalisen median strategia : case: Kuukausipesu
Vuohela, Maria (2020)
Vuohela, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321575
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda toimeksiantajayrityksen uuteen pilotointiin toimiva sosiaalisen median strategia. Päätavoitteena on pilotoinnin uusasiakashankinta sosiaalisen median kanavien kautta. Sosiaalisen median strategian avulla kohdeyritys alkaa tuottamaan suunnitelmallista ja monipuolista sisältöä valittuihin kanaviin. Pk-yrityksille suunnatun sosiaalisen median strategian tavoitteena on olla laaja-alaisesti käytettävissä kaikilla toimialoilla. Opinnäytetyö luo polun, jota seuraamalla yritykset voivat aloittaa strategisen toiminnan sosiaalisen median kanavissa.
Tietoperusta koostuu digitaalisen muutoksen läpiviennistä, digitaalisen markkinoinnin nykytilan analyysista sekä sen tuomista mahdollisuuksista ja haasteista pk-yrityksille. Sosiaalisen median painopisteinä ovat tässä opinnäytetyössä tavoitteiden asettamisen tärkeys, maksullisen mainonnan käyttö sekä yleiskatsaus kirjallisuuden pohjalta erilaisiin jo olemassa oleviin sosiaalisen median strategioihin. Näistä strategioista muodostui opinnäytetyön etenemisen aikana oma, muokattu versio, Kuukausipesun pilotointia varten.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapaustutkimuksen päämääränä on tarkastella, analysoida sekä ratkaista yhtä tai useampaa tapausta perusteellisesti. Tässä opinnäytetyössä tapauksena toimi Kuukausipesu, uuden pesukonseptin pilotointi. Pilotointia ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumista seurattiin online-havainnointimenetelmää käyttäen.
Tapaustutkimuksen keskeisinä tuloksina voitiin varmentaa strategisen toiminnan sosiaalisen median kanavissa olevan haastavaa. Budjetti, resurssit sekä yrityksen johdon mielenkiinnon puute asettivat rajoituksia, joiden vuoksi uusasiakashankinta ei onnistunut toivotulla tavalla. Opinnäytetyöllä voidaan kuitenkin osoittaa strategisen toiminnan tärkeys.
Johtopäätöksissä käydään läpi mikä sosiaalisen median strategiassa onnistui ja mikä vaatii vielä tulevaa kehittämistä. Kehitysehdotuksissa vastataan haasteisiin antamalla selkeitä ohjeita, miten strategista toimintaa sosiaalisessa mediassa voidaan jatkossa parantaa. Tämä opinnäytetyö antaa pk-yrityksille arvokasta tietoa siitä, miten sosiaalisessa mediassa voidaan menestyä pienellä budjetilla sekä resursseilla.
Tietoperusta koostuu digitaalisen muutoksen läpiviennistä, digitaalisen markkinoinnin nykytilan analyysista sekä sen tuomista mahdollisuuksista ja haasteista pk-yrityksille. Sosiaalisen median painopisteinä ovat tässä opinnäytetyössä tavoitteiden asettamisen tärkeys, maksullisen mainonnan käyttö sekä yleiskatsaus kirjallisuuden pohjalta erilaisiin jo olemassa oleviin sosiaalisen median strategioihin. Näistä strategioista muodostui opinnäytetyön etenemisen aikana oma, muokattu versio, Kuukausipesun pilotointia varten.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa. Tapaustutkimuksen päämääränä on tarkastella, analysoida sekä ratkaista yhtä tai useampaa tapausta perusteellisesti. Tässä opinnäytetyössä tapauksena toimi Kuukausipesu, uuden pesukonseptin pilotointi. Pilotointia ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumista seurattiin online-havainnointimenetelmää käyttäen.
Tapaustutkimuksen keskeisinä tuloksina voitiin varmentaa strategisen toiminnan sosiaalisen median kanavissa olevan haastavaa. Budjetti, resurssit sekä yrityksen johdon mielenkiinnon puute asettivat rajoituksia, joiden vuoksi uusasiakashankinta ei onnistunut toivotulla tavalla. Opinnäytetyöllä voidaan kuitenkin osoittaa strategisen toiminnan tärkeys.
Johtopäätöksissä käydään läpi mikä sosiaalisen median strategiassa onnistui ja mikä vaatii vielä tulevaa kehittämistä. Kehitysehdotuksissa vastataan haasteisiin antamalla selkeitä ohjeita, miten strategista toimintaa sosiaalisessa mediassa voidaan jatkossa parantaa. Tämä opinnäytetyö antaa pk-yrityksille arvokasta tietoa siitä, miten sosiaalisessa mediassa voidaan menestyä pienellä budjetilla sekä resursseilla.