Opas metsäteemaisen lepohuoneen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa
Pekonen, Pinja; Rintala, Jasmiina (2020)
Pekonen, Pinja
Rintala, Jasmiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102521614
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102521614
Tiivistelmä
Päiväkodin arki voi olla lapselle ajoittain stressaavaa, kuormittavaa ja väsyttävää. Tämän vuoksi stressiäkin lievittävä lepohetki on tärkeä osa lapsen päivää. Lapsen ei kuitenkaan tarvitse nukahtaa voidakseen levätä. Lepoympäristöllä on voimakas vaikutus lepohetken rentouttavuuteen. Sen vuoksi tässä opinnäytetyössä tavanomaiseen lepoympäristöön yhdistettiin rentoutumista ja hyvinvointia edistävä metsäteema. Metsä tarjoaa elvyttäviä luontokokemuksia, jotka rauhoittavat ja auttavat stressaantunutta mieltä palautumaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas yhteistyöpäiväkoti Touhula Tirilän lepohuoneen kehittämiseen metsäteemaiseksi ja tutustuttaa päiväkodin henkilöstö erilaisiin lepohuoneessa hyödynnettäviin rentoutumismuotoihin. Opinnäytetyön teoriaosuus tehtiin kokoavan kirjallisuuskatsauksen avulla. Opas toteutettiin suunnittelutyönä. Tutkimustietoa opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin kirjallisuudesta, internetlähteistä, DOI-tietokannasta, erilaisista tutkimuksista ja tutkielmista. Taustatietoa Touhula Tirilästä ja sen lepohuonetoiminnasta kerättiin haastattelulla.
Suunnittelutyön tuloksena syntyi “Opas metsäteemaisen lepohuoneen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa”. Oppaassa on ohjeita fyysisen lepoympäristön kokoamiseksi, askarteluvinkkejä lapsiryhmälle, metsäteemaisia satuja, sekä erilaisia rentoutumisharjoituksia lepohetken aikana käytettäväksi. Opas on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Sen tarkoitus on orientoida Touhula Tirilän henkilöstöä metsäteemaisen lepohetken järjestämiseen ja kehittämiseen. Kokonaisuus toteutettiin hyödyntäen valmiita ja helppokäyttöisiä toiminnallisia sisältöjä erilaisista lähteistä.
Opas mahdollistaa useampia vaihtoehtoja mahdollisille jatkotutkimuksille sekä kehittämistehtäville. Oppaan pohjalta voi muodostaa moniammatillisena yhteistyönä toteutettavia kokonaisuuksia. On myös mahdollista muodostaa uusi kehittämistehtävä, jossa keskitytään vielä tarkemmin yhteen oppaan osa-alueeseen, esimerkiksi sisustukseen. Aiheesta voi luoda uuden, yksityiskohtaisemman oppaan. Huoneen voi toteuttaa konkreettisesti arvioiden sen käyttöä havainnoimalla tai kyselylomakkeen avulla. Huoneesta ja sen käytöstä voi kerätä palautetta sekä lapsilta että heidän huoltajiltaan ja varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Lisäksi tutkimuksen aiheena voi olla lasten osallisuus sekä osallisuuden kokeminen lepohuonetoiminnassa ja sen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia opas yhteistyöpäiväkoti Touhula Tirilän lepohuoneen kehittämiseen metsäteemaiseksi ja tutustuttaa päiväkodin henkilöstö erilaisiin lepohuoneessa hyödynnettäviin rentoutumismuotoihin. Opinnäytetyön teoriaosuus tehtiin kokoavan kirjallisuuskatsauksen avulla. Opas toteutettiin suunnittelutyönä. Tutkimustietoa opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättiin kirjallisuudesta, internetlähteistä, DOI-tietokannasta, erilaisista tutkimuksista ja tutkielmista. Taustatietoa Touhula Tirilästä ja sen lepohuonetoiminnasta kerättiin haastattelulla.
Suunnittelutyön tuloksena syntyi “Opas metsäteemaisen lepohuoneen toteuttamiseen varhaiskasvatuksessa”. Oppaassa on ohjeita fyysisen lepoympäristön kokoamiseksi, askarteluvinkkejä lapsiryhmälle, metsäteemaisia satuja, sekä erilaisia rentoutumisharjoituksia lepohetken aikana käytettäväksi. Opas on suunnattu ensisijaisesti varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Sen tarkoitus on orientoida Touhula Tirilän henkilöstöä metsäteemaisen lepohetken järjestämiseen ja kehittämiseen. Kokonaisuus toteutettiin hyödyntäen valmiita ja helppokäyttöisiä toiminnallisia sisältöjä erilaisista lähteistä.
Opas mahdollistaa useampia vaihtoehtoja mahdollisille jatkotutkimuksille sekä kehittämistehtäville. Oppaan pohjalta voi muodostaa moniammatillisena yhteistyönä toteutettavia kokonaisuuksia. On myös mahdollista muodostaa uusi kehittämistehtävä, jossa keskitytään vielä tarkemmin yhteen oppaan osa-alueeseen, esimerkiksi sisustukseen. Aiheesta voi luoda uuden, yksityiskohtaisemman oppaan. Huoneen voi toteuttaa konkreettisesti arvioiden sen käyttöä havainnoimalla tai kyselylomakkeen avulla. Huoneesta ja sen käytöstä voi kerätä palautetta sekä lapsilta että heidän huoltajiltaan ja varhaiskasvatuksen henkilöstöltä. Lisäksi tutkimuksen aiheena voi olla lasten osallisuus sekä osallisuuden kokeminen lepohuonetoiminnassa ja sen kehittämisessä.