Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan tuutorikoulutuksen kehittäminen
Marjo, Janina (2020)
Marjo, Janina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222039
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijakunta KAMO. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tuutorikoulutukseen osallistuneiden kokemuksia koulutuksesta, ja kehittää koulutusta saatujen tulosten perusteella laadukkaammaksi.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin; millaiset asiat koulutukseen osallistuneiden mielestä vievät toimintaa eteenpäin, millaisia asioita he pitävät tärkeänä koulutuksen onnistumisen edellytyksenä sekä millaisista asioista tulisi pitää kiinni ja millaisista luopua? Teoreettinen viitekehys tutkimukseen muodostui vertaistukeen- ja toimintaan sekä koulutukseen liittyvistä teorioista.
Tutkimuksen 7.5.2018 järjestetyssä työpajassa analyysityökaluina käytettiin SWOT-analyysiä sekä skenaario-työskentelyä. Työpaja järjestettiin kolmipäiväisen koulutuksen viimeisenä päivänä Kajaanin ammattikorkeakoululla. Työpajaan osallistui 47:stä koulutuksen osallistujasta 21 opiskelijaa, ja jokainen Kajaanin ammattikorkeakoulun ala oli edustettuna.
Työpajatyöskentelystä saadut tulokset vastasivat ennakko-odotuksia. Vastaukset osoittivat koulutuksen aikataulun olevan liian tiukka, ja osallistujat toivoivat luentojen tueksi enemmän opintomateriaalia. Koulutuksen järjestäminen yhtäjaksoisena leirinä leirikeskuksessa koettiin kaikin puolin hyväksi menettelyksi. Osallistujat näkivät koulutuksen kehittämisessä paljon positiivisia mahdollisuuksia toimivan perusrakenteen vuoksi. Kerätyn tiedon sekä aihealueen teorian pohjalta opinnäytetyön tuotoksena syntyi päiväkohtaiset suunnitelmat tuutorikoulutuksen jokaiselle kolmelle päivälle. Suunnitelmissa on muun muassa määritelty koulutuksen tavoitteita sekä aihealueita päiväkohtaisesti. Opinnäytetyön myötä saadut tulokset sekä niiden pohjalta tehty tuotos auttavat opiskelijakunnan toimijoita ohjaamaan koulutuksen kehittämistä oikeaan suuntaan ja vahvistamaan toimivia käytänteitä.
Opinnäytetyössä etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin; millaiset asiat koulutukseen osallistuneiden mielestä vievät toimintaa eteenpäin, millaisia asioita he pitävät tärkeänä koulutuksen onnistumisen edellytyksenä sekä millaisista asioista tulisi pitää kiinni ja millaisista luopua? Teoreettinen viitekehys tutkimukseen muodostui vertaistukeen- ja toimintaan sekä koulutukseen liittyvistä teorioista.
Tutkimuksen 7.5.2018 järjestetyssä työpajassa analyysityökaluina käytettiin SWOT-analyysiä sekä skenaario-työskentelyä. Työpaja järjestettiin kolmipäiväisen koulutuksen viimeisenä päivänä Kajaanin ammattikorkeakoululla. Työpajaan osallistui 47:stä koulutuksen osallistujasta 21 opiskelijaa, ja jokainen Kajaanin ammattikorkeakoulun ala oli edustettuna.
Työpajatyöskentelystä saadut tulokset vastasivat ennakko-odotuksia. Vastaukset osoittivat koulutuksen aikataulun olevan liian tiukka, ja osallistujat toivoivat luentojen tueksi enemmän opintomateriaalia. Koulutuksen järjestäminen yhtäjaksoisena leirinä leirikeskuksessa koettiin kaikin puolin hyväksi menettelyksi. Osallistujat näkivät koulutuksen kehittämisessä paljon positiivisia mahdollisuuksia toimivan perusrakenteen vuoksi. Kerätyn tiedon sekä aihealueen teorian pohjalta opinnäytetyön tuotoksena syntyi päiväkohtaiset suunnitelmat tuutorikoulutuksen jokaiselle kolmelle päivälle. Suunnitelmissa on muun muassa määritelty koulutuksen tavoitteita sekä aihealueita päiväkohtaisesti. Opinnäytetyön myötä saadut tulokset sekä niiden pohjalta tehty tuotos auttavat opiskelijakunnan toimijoita ohjaamaan koulutuksen kehittämistä oikeaan suuntaan ja vahvistamaan toimivia käytänteitä.