Pandemian vaikutukset suomalaisten yritysten kansainväliseen kauppaan
Kojo, Saraella (2020)
Kojo, Saraella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110222027
Tiivistelmä
COVID-19 on kehittynyt vuoden 2020 alusta lähtien maailmanlaajuiseksi pandemiaksi muiden tartuntatautiemme joukkoon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää pandemian vaikutuksia suomalaisten yritysten kansainväliseen kauppaan.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui eri uutisten sekä järjestöjen sivustojen tietokannasta. Pääaiheina tarkasteltiin kansainvälistä kauppaa, pandemian taloudellista näkökulmaa sekä sen vaikutuksia.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen tutkimus. Työn empiirinen osuus koostui kaksiosaisesta kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Webropol-sivuston kautta joukolle sellaisia suomalaisia yrityksiä, jotka harjoittavat kansainvälistä kauppaa. Tämän tarkoituksena oli saada käsitys, kuinka pandemia on vaikuttanut suomalaisten yritysten kansainväliseen kauppaan ja liiketoimintaan koronaviruksen alkuvaiheessa ja sen hetkellisesti laantuessa kesällä 2020. Kyselyssä kuultiin yritysten kohtaamia haasteita ja ajatuksia pandemian aikana. Kyselyssä kerättiin aiheesta dataa, jota analysoitiin tutkimustuloksiksi.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että Covid-19:lla oli selkeä ja välitön vaikutus yritysten liiketoimintaan. Monilla osa-alueilla pandemia hidasti ja jopa lakkautti kokonaan pienempien yritysten liiketoiminnan. Nykyistä työmarkkinatilannetta pidetään epävarmana ja lähitulevaisuuden näkymää haastavana. Maailmanlaajuinen kriisi on johtanut yritykset tuotannollisiin ongelmiin rahtien ja kuljetuksien osalta eikä myyntiä juurikaan ole. Eniten tappiota ovat kärsineet pienemmät yritykset sekä erikoistavara kaupat. Toivoa on kuitenkin, sillä rajoitustoimien ja säädöksien purku on kuitenkin selkeästi virittänyt yrityksiä eteenpäin. Since the beginning of 2020, COVID-19 has become a global pandemic among our other infectious diseases. The purpose of the thesis was to find out the effects of the pandemic on the international trade of Finnish companies.
The theoretical part of the thesis consisted of a database of various news and organizational websites. The definite areas of focus were international trade, the economic aspect of the pandemic and the effects of it.
The thesis was conducted by using empirical research method. The data was collected from two questionnaires which were carried out through online Webropol-survey. The purpose of this was to get an idea of how the pandemic has affected the international trade and business of Finnish companies in the early stages of coronavirus and as it subsided. In the survey, entrepreneurs shared their challenges and thoughts during the pandemic.
According to the research results Covid-19 had a clear and immediate impact on the companies´ business. In many areas, it slowed down businesses. In some cases, completely closed down smaller businesses. The current labor market is considered uncertain and the future challenging. The worldwide crisis has led companies to production problems in transportation and there is only a fraction of sales. Smaller companies and specialty stores have suffered the most losses. However, there is still hope, for the lifting of restrictions and regulations is clearly moving companies forward.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui eri uutisten sekä järjestöjen sivustojen tietokannasta. Pääaiheina tarkasteltiin kansainvälistä kauppaa, pandemian taloudellista näkökulmaa sekä sen vaikutuksia.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin empiirinen tutkimus. Työn empiirinen osuus koostui kaksiosaisesta kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin Webropol-sivuston kautta joukolle sellaisia suomalaisia yrityksiä, jotka harjoittavat kansainvälistä kauppaa. Tämän tarkoituksena oli saada käsitys, kuinka pandemia on vaikuttanut suomalaisten yritysten kansainväliseen kauppaan ja liiketoimintaan koronaviruksen alkuvaiheessa ja sen hetkellisesti laantuessa kesällä 2020. Kyselyssä kuultiin yritysten kohtaamia haasteita ja ajatuksia pandemian aikana. Kyselyssä kerättiin aiheesta dataa, jota analysoitiin tutkimustuloksiksi.
Tutkimustulosten perusteella voimme todeta, että Covid-19:lla oli selkeä ja välitön vaikutus yritysten liiketoimintaan. Monilla osa-alueilla pandemia hidasti ja jopa lakkautti kokonaan pienempien yritysten liiketoiminnan. Nykyistä työmarkkinatilannetta pidetään epävarmana ja lähitulevaisuuden näkymää haastavana. Maailmanlaajuinen kriisi on johtanut yritykset tuotannollisiin ongelmiin rahtien ja kuljetuksien osalta eikä myyntiä juurikaan ole. Eniten tappiota ovat kärsineet pienemmät yritykset sekä erikoistavara kaupat. Toivoa on kuitenkin, sillä rajoitustoimien ja säädöksien purku on kuitenkin selkeästi virittänyt yrityksiä eteenpäin.
The theoretical part of the thesis consisted of a database of various news and organizational websites. The definite areas of focus were international trade, the economic aspect of the pandemic and the effects of it.
The thesis was conducted by using empirical research method. The data was collected from two questionnaires which were carried out through online Webropol-survey. The purpose of this was to get an idea of how the pandemic has affected the international trade and business of Finnish companies in the early stages of coronavirus and as it subsided. In the survey, entrepreneurs shared their challenges and thoughts during the pandemic.
According to the research results Covid-19 had a clear and immediate impact on the companies´ business. In many areas, it slowed down businesses. In some cases, completely closed down smaller businesses. The current labor market is considered uncertain and the future challenging. The worldwide crisis has led companies to production problems in transportation and there is only a fraction of sales. Smaller companies and specialty stores have suffered the most losses. However, there is still hope, for the lifting of restrictions and regulations is clearly moving companies forward.