Hoidon kiireellisyyden arviointi -simulaatio Laurea-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille
Jurva, Essi; Kukkonen, Milja (2020)
Jurva, Essi
Kukkonen, Milja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422232
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa simulaatio-opetustilanne Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen sairaanhoitajakoulutuksen opetukseen aiheesta hoidon kiireellisyyden arviointi. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää simulaatio-opetusta aiheeseen liittyen, sekä lisätä opiskelijoiden tietoutta ja ymmärrystä triage-toiminnasta. Perimmäinen ajatus opinnäytetyön taustalla on se, että todennäköisesti jokainen sairaanhoitaja joutuu jossakin uransa vaiheessa toteuttamaan potilaan hoidon tarpeen arviota.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yhteistyönä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Simulaatioon osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen 5. moduulin sairaanhoitajaopiskelijat. Simulaatioharjoitukset toteutettiin yhden päivän aikana Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksella.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin triage-luokituksen, simulaatio-oppimisen, hoidon kiireellisyyden sekä hoidon tarpeen arvion ympärille. Simulaatioharjoitus suunniteltiin simulaatiopedagogista teoriaa hyödyntäen, ja fiktiiviset simulaatioskenaariot alan lähdemateriaaliin perustuen. Tiedonhakua tehtiin Finna-, CINAHL-, Ebook Central-, Terveysportti sekä Google Scholar-tietokantoja käyttäen.
Simulaatiopäivän päätteeksi osallistujilta kerättiin anonyymia palautetta etukäteen laadittua palautekaavaketta käyttäen. Palaute analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Lisäksi osallistujat tekivät sähköiselle alustalle laaditun osaamistestin päivän aikana oppimistaan asioista. Saatua palautetta sekä informaatiota osaamistestin tuloksista käytettiin opinnäytetyön arvioinnin tukena. Saatujen palautteiden perusteella simulaatiopäivä oli onnistunut, ja opiskelijat kokivat sen monipuoliseksi sekä opettavaiseksi. Tämän lisäksi suurin osa opiskelijoista koki, että simulaatio opetusmenetelmänä tuki heidän oppimistaan.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esiin nousi se, että simulaatio- ja jälkipuintitilanteissa olisi erittäin tärkeää panostaa tilanteen rentoon ja luontevaan oppimisilmapiiriin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena yhteistyönä Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa. Simulaatioon osallistuivat Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksen 5. moduulin sairaanhoitajaopiskelijat. Simulaatioharjoitukset toteutettiin yhden päivän aikana Laurea-ammattikorkeakoulun Lohjan kampuksella.
Tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajattiin triage-luokituksen, simulaatio-oppimisen, hoidon kiireellisyyden sekä hoidon tarpeen arvion ympärille. Simulaatioharjoitus suunniteltiin simulaatiopedagogista teoriaa hyödyntäen, ja fiktiiviset simulaatioskenaariot alan lähdemateriaaliin perustuen. Tiedonhakua tehtiin Finna-, CINAHL-, Ebook Central-, Terveysportti sekä Google Scholar-tietokantoja käyttäen.
Simulaatiopäivän päätteeksi osallistujilta kerättiin anonyymia palautetta etukäteen laadittua palautekaavaketta käyttäen. Palaute analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Lisäksi osallistujat tekivät sähköiselle alustalle laaditun osaamistestin päivän aikana oppimistaan asioista. Saatua palautetta sekä informaatiota osaamistestin tuloksista käytettiin opinnäytetyön arvioinnin tukena. Saatujen palautteiden perusteella simulaatiopäivä oli onnistunut, ja opiskelijat kokivat sen monipuoliseksi sekä opettavaiseksi. Tämän lisäksi suurin osa opiskelijoista koki, että simulaatio opetusmenetelmänä tuki heidän oppimistaan.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena esiin nousi se, että simulaatio- ja jälkipuintitilanteissa olisi erittäin tärkeää panostaa tilanteen rentoon ja luontevaan oppimisilmapiiriin.
