Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Peikkokerho – Ylöspäin eriytetty pienryhmä varhaiskasvatuksessa

Kotilainen, Miia (2020)

 
Avaa tiedosto
Miia_Kotilainen.pdf (3.141Mt)
Lataukset: 


Kotilainen, Miia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110422233
Tiivistelmä
Jokainen lapsi kasvaa yksilöllisesti omaan tahtiinsa, mutta jotkin kehitysvaiheet ja -haasteet liittyvät usein tiettyyn ikään. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä lasten ikäjakauma voi olla hyvinkin suuri. Tässä ikävaiheessa, jopa vuoden ikäeroisilla lapsilla, kehitykselliset erot korostuvat enemmän kuin missään muussa elämänvaiheessa. Erityisesti, jos nimellisesti alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatusryhmässä nuorimmat ovat vuoden ikäisiä ja vanhimmat jo kolme vuotta täyttäneitä, erot taidoissa, valmiuksissa ja mielenkiinnonkohteissa ovat huomattavia. Toisinaan tällaisissa tilanteissa tulee tarkastella haastaako toiminta ryhmän vanhimpia lapsia riittävästi ja näin ollen pohtia, vastaako toiminta Varhaiskasvatuslain sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden määrittämiä tavoitteita. Yksi vaihtoehtoinen toimintamuoto tällaiseen tilanteeseen on eriyttää toimintaa ylöspäin.

Opinnäytetyöni on kuvaus helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä toimineen ylöspäin eriytetyn pienryhmän matkasta. Toimin kyseisessä yksikössä varhaiskasvatuksen opettajana ja olen kuvannut pienryhmän prosessia omasta näkökulmastani. Tarve eriytetyn pienryhmän perustamiselle nousi vahvasti ryhmästä sekä vanhempien esiintuomasta huolesta. Perustelut ryhmälle löytyi niin Varhaiskasvatuslaista, kuin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteistakin.

Opinnäytetyössäni esittelen prosessiin olennaisesti liittyvää teoriaa pienryhmätoiminnasta, lasten osallisuudesta sekä alle ja yli 3-vuotiaan lapsen kehityksellisistä eroista. Avaan prosessin eri vaiheita ja tuon näkyväksi matkan aikana nousseita kysymyksiä koskien käytännön järjestelyitä, pedagogiikkaa, lasten osallisuuden tukemista sekä toiminnan suunnittelua, toteutusta, arviointia ja muokkaamista.

Kuvaan lisäksi Peikkokerhon ”perusrakenteen,” joka toistui jokaisella toimintakerralla. Sillä pyrittiin tuomaan toimintaan selkeyttä ja ennakoitavuutta sekä lisäämään lasten turvallisuuden tunnetta. Perusrakenne muotoutui lasten yksilöllisten varhaiskasvatussuunnitelmien, sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaisten Oppimisen alueiden ympärille. Toin työhöni myös muutamia käytännönläheisiä esimerkkejä pienryhmämme toimintakerroista. Teemoina olivat mm. nimen keksiminen ryhmälle, toisten kuuntelu, värit, vuodenajat sekä toiveretki.

Portfolio-opinnäytetyö toteutettiin käyttäen sähköistä Bulb-alustaa. Opinnäytetyö ei ole julkinen.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste