Esimiestyön ja esimiesviestinnän nykytila ja kehittäminen yrityksessä X
Klemetti, Emma (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Klemetti, Emma
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522259
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110522259
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritys X:n esimiestyön ja esimiesviestinnän nykytila, näiden ongelmakohdat sekä kehittämiskohteet työntekijöiden näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin eräälle henkilöstöpalvelualan yritykselle, joka työllistää Suomessa noin 160 toimihenkilöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa yritykselle tärkeää ja ajankohtaista tietoa siitä, millaiseksi henkilöstö kokee esimiestyön sekä esimiesviestinnän.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty esimiestyötä sekä esimiesviestintää ja näiden eri osa-alueita. Se on rakennettu tukemaan koko opinnäytetyötä sekä työn tuloksia. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen sähköistä kyselylomaketta tiedonkeruuta varten. Kyselylomake lähetettiin koko yritys X:n henkilöstölle ja vastausprosentiksi muodostui lopulta 44%.
Tutkimustuloksista selviää, että esimiestyö on työntekijöiden mielestä keskivertotasolla, kun taas esimiesviestintä on melko hyvällä tasolla. Tuloksien mukaan esimiestyössä onnistuneita on luottamuksen tunne sekä oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu. Esimiesviestinnän parhaaksi puoleksi nousi tunne, että esimiehille voidaan puhua luottamuksellisesti. Myös tärkeiden asioiden ja muutosten avoin viestintä sekä näistä ajan tasalla pitäminen koettiin onnistuneeksi.
Ongelmakohdiksi esimiestyössä nousi osaamisen kehittäminen sekä perehdytys. Esimiesviestinnän osalta ongelmakohdaksi nousi palautteen antaminen työntekijöille. Tutkimustuloksien mukaan vain alle puolet näkivät itsensä yrityksessä X kolmen vuoden kuluttua. Voidaan siis pitää mahdollisena, että esimiestyön ja esimiesviestinnän ongelmakohdilla on myös vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen.
Tärkeimpinä kehittämiskohteina tutkimuksessa nousi esille esimiestyön sekä esimiesviestinnän kehittäminen tasalaatuisemmaksi eri esimiesten välillä, osaamisen kehittäminen, perehdytys sekä palautteen antaminen työntekijöille. Lisäksi tutkimustuloksista selviää, että työntekijöiden sitoutumisen syitä pitäisi tutkia enemmän sekä saada työntekijät sitoutumaan paremmin yritykseen X.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty esimiestyötä sekä esimiesviestintää ja näiden eri osa-alueita. Se on rakennettu tukemaan koko opinnäytetyötä sekä työn tuloksia. Opinnäytetyö on toteutettu kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä käyttäen sähköistä kyselylomaketta tiedonkeruuta varten. Kyselylomake lähetettiin koko yritys X:n henkilöstölle ja vastausprosentiksi muodostui lopulta 44%.
Tutkimustuloksista selviää, että esimiestyö on työntekijöiden mielestä keskivertotasolla, kun taas esimiesviestintä on melko hyvällä tasolla. Tuloksien mukaan esimiestyössä onnistuneita on luottamuksen tunne sekä oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu. Esimiesviestinnän parhaaksi puoleksi nousi tunne, että esimiehille voidaan puhua luottamuksellisesti. Myös tärkeiden asioiden ja muutosten avoin viestintä sekä näistä ajan tasalla pitäminen koettiin onnistuneeksi.
Ongelmakohdiksi esimiestyössä nousi osaamisen kehittäminen sekä perehdytys. Esimiesviestinnän osalta ongelmakohdaksi nousi palautteen antaminen työntekijöille. Tutkimustuloksien mukaan vain alle puolet näkivät itsensä yrityksessä X kolmen vuoden kuluttua. Voidaan siis pitää mahdollisena, että esimiestyön ja esimiesviestinnän ongelmakohdilla on myös vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen.
Tärkeimpinä kehittämiskohteina tutkimuksessa nousi esille esimiestyön sekä esimiesviestinnän kehittäminen tasalaatuisemmaksi eri esimiesten välillä, osaamisen kehittäminen, perehdytys sekä palautteen antaminen työntekijöille. Lisäksi tutkimustuloksista selviää, että työntekijöiden sitoutumisen syitä pitäisi tutkia enemmän sekä saada työntekijät sitoutumaan paremmin yritykseen X.