Tyypin 1 diabetesta sairastavan lapsen ensiapuohje varhaiskasvatuksen henkilökunnalle
Keskinen, Mira; Tanskanen, Sari (2020)
Keskinen, Mira
Tanskanen, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922416
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020110922416
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 1. tyypin diabetesta sairastavan lapsen ensiapuohje varhaiskasvatuksen henkilökunnalle. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli edistää varhaiskasvatuksessa toimivan henkilökunnan osaamista 1. tyypin diabetesta sairastavan lapsen ensiapua vaativissa tilanteissa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Kalajärven päiväkoti Espoossa.
Teoreettinen tietoperusta perustuu tutkittuun tietoon ja 1. tyypin diabeteksen hoidon periaatteisiin. Tietoa haettiin suomalaisista sekä ulkomaisista tietokannoista. Tietoperusta koostuu muun muassa siitä, millainen 1. tyypin diabetes on sairautena, kun sairastunut on lapsi,
diabeteksen hoidosta ja siihen liittyvistä ensiapua vaativista tilanteista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja se sisältää ensiapuohjeen sekä raportin. Seinälle laitettava, julisteen muotoon tuotettu ensiapuohje sisältää matalista ja korkeista verensokeriarvoista johtuvia oireita sekä ohjeet siitä, miten näissä tilanteissa tulee toimia. Lisäksi ohjeeseen liitettiin erillinen A4-arkin tuloste ”tietoa 1 tyypin diabeteksesta ja sen hoidosta” tuloste avuksi niille henkilökunnan jäsenille, joille sairaus ei ole tuttu tai joiden koulutuksesta on pidempi aika. Juliste on tehty päiväkodin pyynnöstä myös PowerPoint-tiedostona, jotta sitä voidaan muokata tulevaisuudessa, jos hoito-ohjeet muuttuvat.
Opinnäytetyön toiminnallisen tuotoksen arviointi perustuu työelämäkumppanin palautteeseen. Ensiapuohjeen arvioinnista pyydettiin palautetta Kalajärven päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnalta palautekyselyllä. Kyselyssä arvioitiin 5-portaisella likert-aseikolla muun muassa julisteen onnistumista, ulkoasua ja sen tarpeellisuutta varhaiskasvatusryhmissä. Väittämiä koskevista vastauksista laskettiin keskiarvoja ja tehtiin yhteenveto vapaamuotoisesta palautteesta.
Palautekyselyn perusteella, opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät ja henkilökunta oli erittäin tyytyväinen ohjeeseen. Ohjeen ulkoasu tehtiin päiväkotiin sopivaksi. Ohjetta voitaisiin jatkokehittää muuttamalla ohjeen ulkoasua sopivammaksi esimerkiksi kouluihin, jossa siitä hyötyisivät myös opettajat.
Teoreettinen tietoperusta perustuu tutkittuun tietoon ja 1. tyypin diabeteksen hoidon periaatteisiin. Tietoa haettiin suomalaisista sekä ulkomaisista tietokannoista. Tietoperusta koostuu muun muassa siitä, millainen 1. tyypin diabetes on sairautena, kun sairastunut on lapsi,
diabeteksen hoidosta ja siihen liittyvistä ensiapua vaativista tilanteista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja se sisältää ensiapuohjeen sekä raportin. Seinälle laitettava, julisteen muotoon tuotettu ensiapuohje sisältää matalista ja korkeista verensokeriarvoista johtuvia oireita sekä ohjeet siitä, miten näissä tilanteissa tulee toimia. Lisäksi ohjeeseen liitettiin erillinen A4-arkin tuloste ”tietoa 1 tyypin diabeteksesta ja sen hoidosta” tuloste avuksi niille henkilökunnan jäsenille, joille sairaus ei ole tuttu tai joiden koulutuksesta on pidempi aika. Juliste on tehty päiväkodin pyynnöstä myös PowerPoint-tiedostona, jotta sitä voidaan muokata tulevaisuudessa, jos hoito-ohjeet muuttuvat.
Opinnäytetyön toiminnallisen tuotoksen arviointi perustuu työelämäkumppanin palautteeseen. Ensiapuohjeen arvioinnista pyydettiin palautetta Kalajärven päiväkodin varhaiskasvatuksen henkilökunnalta palautekyselyllä. Kyselyssä arvioitiin 5-portaisella likert-aseikolla muun muassa julisteen onnistumista, ulkoasua ja sen tarpeellisuutta varhaiskasvatusryhmissä. Väittämiä koskevista vastauksista laskettiin keskiarvoja ja tehtiin yhteenveto vapaamuotoisesta palautteesta.
Palautekyselyn perusteella, opinnäytetyön tavoitteet täyttyivät ja henkilökunta oli erittäin tyytyväinen ohjeeseen. Ohjeen ulkoasu tehtiin päiväkotiin sopivaksi. Ohjetta voitaisiin jatkokehittää muuttamalla ohjeen ulkoasua sopivammaksi esimerkiksi kouluihin, jossa siitä hyötyisivät myös opettajat.