Koululaisen ryhdin tutkiminen : Koulutus Joensuun alueen kouluterveydenhoitajille
Suomalainen, Katri; Miettinen, Sanna (2011)
Suomalainen, Katri
Miettinen, Sanna
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714690
Tiivistelmä
Kouluterveydenhuollolla on tärkeä tehtävä lasten ja nuorten kasvun ja kehityksen seuraamisessa sekä terveyden edistämisessä. Kouluterveydenhoitajien tekemissä terveystarkastuksissa pyritään löytämään mahdolliset lasten ja nuorten terveyttä uhkaavat riskitekijät. Ryhdin ja rakenteen kliininen arvio sekä skolioosin seulontatutkimus ovat osa kouluterveystarkastusta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli päivittää ja kehittää Joensuun alueella työskentelevien kouluterveydenhoitajien osaamista ryhdin tutkimisen sekä skolioosin seulonnan osa-alueilla.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin Joensuun alueella toimiville kouluterveydenhoitajille koulutusiltapäivä. Tavoitteena oli tarjota kohderyhmälle kertausta ja päivitystä ryhdin tutkimiseen ja skolioosin seulontaan liittyen. Koulutustilaisuuteen osallistui 19 Joensuun alueella työskentelevää kouluterveydenhoitajaa sekä Joensuun kaupungin palveluksessa työskentelevä fysioterapeutti. Koulutus suunniteltiin osallistujia aktivoivaksi kokonaisuudeksi kohderyhmän kehittämistarpeiden ja – toiveiden sekä teoreettisesta viitekehyksestä esiinnousseiden aihealueiden pohjalta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena laadittiin lisäksi koulutuskutsu sekä koulutusmateriaali.
Koulutustilaisuuden onnistumista arvioitiin palautekyselylomakkeen sekä tilaisuudesta kuvatun videotallenteen avulla. Koulutuksessa käsitellyt aihealueet koettiin palautekyselyn perusteella hyödyllisiksi ja käytännön työn kannalta tarpeellisiksi. Videotallenteen ja kirjallisen palautteen perusteella koulutustilaisuuden sisältö esitettiin selkeästi ja johdonmukaisesti monipuolisia menetelmiä käyttäen. Jatkossa ryhtitarkastusten laadun ja yhtenäisten toimintatapojen varmistamiseksi olisi hyvä, jos esimerkiksi fysioterapeutti perehdyttäisi työnsä aloittavan kouluterveydenhoitajan aiheeseen.
Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena järjestettiin Joensuun alueella toimiville kouluterveydenhoitajille koulutusiltapäivä. Tavoitteena oli tarjota kohderyhmälle kertausta ja päivitystä ryhdin tutkimiseen ja skolioosin seulontaan liittyen. Koulutustilaisuuteen osallistui 19 Joensuun alueella työskentelevää kouluterveydenhoitajaa sekä Joensuun kaupungin palveluksessa työskentelevä fysioterapeutti. Koulutus suunniteltiin osallistujia aktivoivaksi kokonaisuudeksi kohderyhmän kehittämistarpeiden ja – toiveiden sekä teoreettisesta viitekehyksestä esiinnousseiden aihealueiden pohjalta. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena laadittiin lisäksi koulutuskutsu sekä koulutusmateriaali.
Koulutustilaisuuden onnistumista arvioitiin palautekyselylomakkeen sekä tilaisuudesta kuvatun videotallenteen avulla. Koulutuksessa käsitellyt aihealueet koettiin palautekyselyn perusteella hyödyllisiksi ja käytännön työn kannalta tarpeellisiksi. Videotallenteen ja kirjallisen palautteen perusteella koulutustilaisuuden sisältö esitettiin selkeästi ja johdonmukaisesti monipuolisia menetelmiä käyttäen. Jatkossa ryhtitarkastusten laadun ja yhtenäisten toimintatapojen varmistamiseksi olisi hyvä, jos esimerkiksi fysioterapeutti perehdyttäisi työnsä aloittavan kouluterveydenhoitajan aiheeseen.