Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Keskity nyt!” Opas aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriöoireisen lapsen tukemiseen varhaiskasvatuksessa

Lehtinen, Kaisa; Lahtinen, Mika; Lempiäinen, Sofia (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (379.7Kt)
Opas (513.3Kt)
Lataukset: 


Lehtinen, Kaisa
Lahtinen, Mika
Lempiäinen, Sofia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022547
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen ammattilaisten tietoutta aktiivisuus- ja tarkkaavuushäiriöoireista. Lasten aktiivisuuden- ja tarkkaavuudenhäiriöoireet ovat nousseet esiin useissa yhteyksissä — niin opinnoissa, työelämässä, kuin kokemuksienkin kautta. Tässä opinnäytetyössä haluttiin tuoda aiheeseen liittyen lisää tietoutta sekä syvällisempää ymmärrystä varhaiskasvatuksen kentälle. Haastattelujen perusteella ilmeni, että työlle oli selkeää tilausta ja tarvetta. Opinnäytetyön liitteenä on opas, joka tarjoaa konkreettisia vinkkejä ja keinoja arjen tilanteisiin varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyön tietoperustaan on kuvattu aktiivisuuden- ja tarkkaavuuden häiriön eli ADHD:n kliinistä oirekuvaa, pedagogiikan määritelmää, tietoa pedagogiikan toteuttamisesta sekä positiivisesta pedagogiikasta tukemisen menetelmänä. Mukaan on otettu myös henkilökunnan sekä huoltajien näkökulmaa tavoitteena laaja-alainen lopputulos. Huoltajien sekä ammattilaisten kokemukset olivat yhteneväisiä; tietoa tarvitaan lisää. Opinnäytetyö aiheutti jo tekovaiheessa valtavaa kiinnostusta niin ammattilaisten kuin vanhempienkin keskuudessa.

Opinnäytetyölle on valittu tietoisesti tulokulma, joka keskittyy kasvattajan aktiiviseen rooliin lapsen tukijana. Positiivinen pedagogiikka, vahvuuksien huomaaminen ja kasvattajan oma asennoituminen ovat avainasemassa. Opinnäytetyön sekä siihen liittyvän oppaan arvioi yhteistyökumppanina toiminut vantaalainen päiväkoti. Arvioivina kommentoijina toimivat varhaiskasvatuksen opettajat, varhaiskasvatuksen erityisopettaja, varhaiskasvatuksen lastenhoitajat sekä päiväkodin johtaja. Palaute opinnäytetyöstä oli positiivista ja tiedon koettiin olevan tarpeellista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste