Kestävän kehityksen polulla varhaiskasvatuksessa
Urho, Katja (2020)
Urho, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistavoitteena oli edistää kestävän kehityksen mukaista ajattelua varhaiskasvatuksessa ja lisätä kasvattajien tietämystä kestävän kehityksen kasvatuksesta sekä tarjota ideoita kestävän kehityksen mukaisen kasvatuksen tueksi. Lisäksi tavoitteena oli syventää omaa tietämystäni kestävästä kehityksestä ja kestävän kehityksen kasvatuksesta sekä löytää uusia keinoja kestävän kehityksen kasvatuksen toteuttamiseksi työssäni varhaiskasvatuksen opettajana. Kehittämistyön tuotoksena syntyi kestävän kehityksen kasvatuksen opas, joka sisältää tiivistetysti tietoa kestävästä kehityksestä ja siitä, mitä se tarkoittaa varhaiskasvatuksessa. Opas on tarkoitettu varhaiskasvatuksen henkilöstölle kestävän kehityksen kasvatuksen tueksi ja sen tarkoituksena on herätellä varhaiskasvattajat pohtimaan kestävään kehitykseen liittyviä kysymyksiä ja antaa ideoita, kuinka niitä voi käsitellä lasten kanssa. Oppaassa on toiminta- ja leikki-ideoita, pohdintatehtäviä sekä kirjallisuusvinkkejä aiheen käsittelyn tueksi.
Kestävän kehityksen kasvatukseen varhaiskasvatuksessa velvoittaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) ja varhaiskasvatuslaki (2018). Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa kulttuurista moninaisuutta. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on myös ohjata lapsia eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan ja toisten ihmisten kunnioittamiseen sekä kehittää lasten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja ja edistää toimimista vertaisryhmässä. Nämä varhaiskasvatuslaissa määritellyt varhaiskasvatuksen tavoitteet ovat kaikki myös kestävän kehityksen kasvatuksen tavoitteita. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet puolestaan määrittää varhaiskasvatuksen tehtäväksi tunnistaa ja noudattaa kestävän elämäntavan periaatteita siten, että sosiaalinen, kulttuurinen, taloudellinen ja ekologinen ulottuvuus huomioidaan toiminnassa. Kestävän kehityksen kasvatukseen liittyy sisältöä kaikista varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueista, erityisesti osallistumisen ja vaikuttamisen, kulttuurisen osaaminen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun sekä ajattelun ja oppimisen osa-alueista.
Prosessiportfolio muotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisesti Bulb -verkkoalustalle. Portfolio koostuu sivuista ja kokoelmista, joissa esitellään teoreettinen viitekehys kestävän kehityksen kasvatukselle varhaiskasvatuksessa sekä kehittämistyön tuloksena syntynyt opas. Lisäksi portfolio sisältää pohdintaa opinnäytetyön prosessista. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvattiin mitä kestävä kehitys on ja mitä se merkitsee varhaiskasvatuksessa, määriteltiin ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen kasvatus sekä esiteltiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja, tuotiin esille lasten osallisuus osana kestävän kehityksen kasvatusta sekä kestävän kehityksen taustalla olevat arvot ja niiden yhtäläisyydet varhaiskasvatuksen yleiseen arvopohjaan.
Kestävän kehityksen kasvatukseen varhaiskasvatuksessa velvoittaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (2018) ja varhaiskasvatuslaki (2018). Varhaiskasvatuslain mukaan varhaiskasvatuksen tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa sekä antaa valmiuksia ymmärtää ja kunnioittaa kulttuurista moninaisuutta. Varhaiskasvatuksen tavoitteena on myös ohjata lapsia eettisesti vastuulliseen ja kestävään toimintaan ja toisten ihmisten kunnioittamiseen sekä kehittää lasten yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja ja edistää toimimista vertaisryhmässä. Nämä varhaiskasvatuslaissa määritellyt varhaiskasvatuksen tavoitteet ovat kaikki myös kestävän kehityksen kasvatuksen tavoitteita. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet puolestaan määrittää varhaiskasvatuksen tehtäväksi tunnistaa ja noudattaa kestävän elämäntavan periaatteita siten, että sosiaalinen, kulttuurinen, taloudellinen ja ekologinen ulottuvuus huomioidaan toiminnassa. Kestävän kehityksen kasvatukseen liittyy sisältöä kaikista varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaisen osaamisen osa-alueista, erityisesti osallistumisen ja vaikuttamisen, kulttuurisen osaaminen, vuorovaikutuksen ja ilmaisun sekä ajattelun ja oppimisen osa-alueista.
Prosessiportfolio muotoinen opinnäytetyö toteutettiin digitaalisesti Bulb -verkkoalustalle. Portfolio koostuu sivuista ja kokoelmista, joissa esitellään teoreettinen viitekehys kestävän kehityksen kasvatukselle varhaiskasvatuksessa sekä kehittämistyön tuloksena syntynyt opas. Lisäksi portfolio sisältää pohdintaa opinnäytetyön prosessista. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa kuvattiin mitä kestävä kehitys on ja mitä se merkitsee varhaiskasvatuksessa, määriteltiin ympäristökasvatus ja kestävän kehityksen kasvatus sekä esiteltiin niiden yhtäläisyyksiä ja eroja, tuotiin esille lasten osallisuus osana kestävän kehityksen kasvatusta sekä kestävän kehityksen taustalla olevat arvot ja niiden yhtäläisyydet varhaiskasvatuksen yleiseen arvopohjaan.