Tanssiurheiluseuran markkinoinnin ja jäsenhankinnan kartoitus ja kehitys
Leminen, Marianne (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Leminen, Marianne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111122610
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Järvenpääläinen Tanssiurheiluseura Cavalier Ry. Cavalierin toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen sekä jäsenien vapaa-aikaan. Vapaaehtoisia ei usein kuitenkaan löydy tarpeeksi, tai heillä ei ole tarpeeksi vapaa-aikaa. Noin kahdensadan jäsenen määrä on lisäksi pienentynyt vuosien varrella ja siksi osa tanssiryhmistä on tappiollisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia keinoja toimeksiantajaseuran jäsenmäärän lisäämiseksi, kartoittaa urheiluseuran markkinointia jäsenten, valmentajien sekä toimihenkilöiden näkökulmasta, sekä tutkia keinoja markkinoinnin edistämiseksi. Teoreettinen viitekehys koostui edellä mainittuihin asioihin liittyvistä aihealueista, kuten urheilumarkkinointi, urheiluseuraja yhdistystoiminta, sekä työssä käytettävät tutkimusmenetelmät ja sosiaalisen median markkinointi.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin sähköistä kyselyä Cavalierin jäsenille ja valmentajille sekä puhelinhaastattelua aktiivijäsenille. Kyselyt lähetettiin jäsenille ja valmentajille sähköpostin kautta. Jäsenkyselyyn vastauksia saatiin 38 ja valmentajakyselyyn 7. Puhelinhaastatteluihin pyydettiin Cavalierin pitkäaikaisimpia tai muulla tavalla aktiivisimpia jäseniä ja haastateltavia saatiin 7.
Tutkimuksen tulosten perusteella Cavalierilla vallitsee loistava yhteishenki ja halua sekä ideoita seuratoiminnan kehittämiseen löytyy. Keskeisimpinä kehityskohteina pidetään jäsenhankintaa ja markkinointia, viestintää sekä sosiaalisen median ja nettisivujen päivittämistä. Kehitysideoita saatiin paljon ja monet olivat mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoisia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia keinoja toimeksiantajaseuran jäsenmäärän lisäämiseksi, kartoittaa urheiluseuran markkinointia jäsenten, valmentajien sekä toimihenkilöiden näkökulmasta, sekä tutkia keinoja markkinoinnin edistämiseksi. Teoreettinen viitekehys koostui edellä mainittuihin asioihin liittyvistä aihealueista, kuten urheilumarkkinointi, urheiluseuraja yhdistystoiminta, sekä työssä käytettävät tutkimusmenetelmät ja sosiaalisen median markkinointi.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin sähköistä kyselyä Cavalierin jäsenille ja valmentajille sekä puhelinhaastattelua aktiivijäsenille. Kyselyt lähetettiin jäsenille ja valmentajille sähköpostin kautta. Jäsenkyselyyn vastauksia saatiin 38 ja valmentajakyselyyn 7. Puhelinhaastatteluihin pyydettiin Cavalierin pitkäaikaisimpia tai muulla tavalla aktiivisimpia jäseniä ja haastateltavia saatiin 7.
Tutkimuksen tulosten perusteella Cavalierilla vallitsee loistava yhteishenki ja halua sekä ideoita seuratoiminnan kehittämiseen löytyy. Keskeisimpinä kehityskohteina pidetään jäsenhankintaa ja markkinointia, viestintää sekä sosiaalisen median ja nettisivujen päivittämistä. Kehitysideoita saatiin paljon ja monet olivat mielestäni ehdottomasti kokeilemisen arvoisia.