Sosiaalisen median vaikuttajien ja yritysten välinen yhteistyö
Rämö, Mira; Porri, Kaisa (2020)
Rämö, Mira
Porri, Kaisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222731
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yritysten ja vaikuttajien välistä yhteistyötä. Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista on yrityksen ja vaikuttajan tuloksekas yhteistyö sekä miten osapuolet valitsevat sopivan kumppanin ja mitkä tekijät vaikuttavat valintaan. Toteutimme kvalitatiivisin menetelmin tutkimuksen sosiaalisen median vaikuttajille teemahaastattelun muodossa, ja yrityksille puolestaan kyselyn Webropol- alustaa hyödyntäen.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa on johdanto, toisessa ja kolmannessa luvussa käydään teoriaa, joka käsittelee digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Neljännessä luvussa esitellään tutkimusten tulokset, toteutus sekä kerrotaan opinnäytetyön luotettavuudesta. Viimeinen luku on opinnäytetyön yhteenveto.
Tutkimuksesta selvisi muun muassa vaikuttajamarkkinoinnissa parhaiten toimivat sosiaalisen median verkostot sekä vaikuttajan tärkeimmät ominaisuudet. Kyselyssä ja haastattelussa selvitettiin myös vaikuttajamarkkinoinnin prosessia, haasteita, etuja sekä kehityssuuntia tulevaisuutta ajatellen. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että sekä yritykset että sosiaalisen median vaikuttajat ovat halukkaita tekemään yhteistyötä keskenään.
Opinnäytetyö koostuu viidestä pääluvusta. Ensimmäisessä luvussa on johdanto, toisessa ja kolmannessa luvussa käydään teoriaa, joka käsittelee digimarkkinointia, sisältömarkkinointia ja vaikuttajamarkkinointia. Neljännessä luvussa esitellään tutkimusten tulokset, toteutus sekä kerrotaan opinnäytetyön luotettavuudesta. Viimeinen luku on opinnäytetyön yhteenveto.
Tutkimuksesta selvisi muun muassa vaikuttajamarkkinoinnissa parhaiten toimivat sosiaalisen median verkostot sekä vaikuttajan tärkeimmät ominaisuudet. Kyselyssä ja haastattelussa selvitettiin myös vaikuttajamarkkinoinnin prosessia, haasteita, etuja sekä kehityssuuntia tulevaisuutta ajatellen. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että sekä yritykset että sosiaalisen median vaikuttajat ovat halukkaita tekemään yhteistyötä keskenään.