Opiskelumotivaation edistäminen hius- ja kauneudenhoitoalan opinnoissa
Tiihonen, Veera (2020)
Tiihonen, Veera
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111522890
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä vaikuttaa hius- ja kauneusalan opiskelijoiden opiskelumotivaatioon ja kuinka opettajat voivat edistää sitä. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Stadin ammatti- ja aikuisopiston kanssa ja tutkimuskohteena olivat ammattiopiston opiskelijat. Opiskelumotivaation tärkeys tulee korostumaan oppivelvollisuuden laajentumisen myötä, jolloin toisen asteen koulutus tulee nuorille pakolliseksi.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opetusta, oppimista ja opiskelumotivaatiota sekä tarkastellaan opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan vaikutusmahdollisuuksia opiskelumotivaatioon. Osana opinnäytetyötä on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin opiskelijoille jaetun kyselylomakkeen muodossa.
Tutkimustuloksien perusteella todettiin, että keskeisimmät motivaatioon positiivisesti vaikuttavat tekijät olivat vuorovaikutuksen laatu ja opintojen mielekkyys. Opettajan ja opiskelijan välisellä vuorovaikutuksella oli suuri vaikutus motivaatioon. Kuunteleva ja kannustava opettaja koettiin opiskelumotivaation edistämisen kannalta tärkeäksi. Vuorovaikutuksen lisäksi mielekkyyden kokeminen opinnoissa oli tärkeää, jota pystyttiin vahvistamaan esimerkiksi itseohjautuvuuden tukemisella sekä käytännön tehtävillä. Opettajat ja työpaikkaohjaajat voivat edistää opiskelijoiden motivaatiota ottamalla huomioon tutkimuksessa ilmi tulleet opiskelumotivaatiota edistävät tekijät. Esimerkiksi varaamalla enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden välisille kohtaamisille pystyttäisiin parantamaan vuorovaikutusta ja näin ollen myös opiskelumotivaatiota.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään opetusta, oppimista ja opiskelumotivaatiota sekä tarkastellaan opettajan, opiskelijan ja työpaikkaohjaajan vaikutusmahdollisuuksia opiskelumotivaatioon. Osana opinnäytetyötä on toteutettu kvantitatiivinen tutkimus, joka toteutettiin opiskelijoille jaetun kyselylomakkeen muodossa.
Tutkimustuloksien perusteella todettiin, että keskeisimmät motivaatioon positiivisesti vaikuttavat tekijät olivat vuorovaikutuksen laatu ja opintojen mielekkyys. Opettajan ja opiskelijan välisellä vuorovaikutuksella oli suuri vaikutus motivaatioon. Kuunteleva ja kannustava opettaja koettiin opiskelumotivaation edistämisen kannalta tärkeäksi. Vuorovaikutuksen lisäksi mielekkyyden kokeminen opinnoissa oli tärkeää, jota pystyttiin vahvistamaan esimerkiksi itseohjautuvuuden tukemisella sekä käytännön tehtävillä. Opettajat ja työpaikkaohjaajat voivat edistää opiskelijoiden motivaatiota ottamalla huomioon tutkimuksessa ilmi tulleet opiskelumotivaatiota edistävät tekijät. Esimerkiksi varaamalla enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden välisille kohtaamisille pystyttäisiin parantamaan vuorovaikutusta ja näin ollen myös opiskelumotivaatiota.