KUNTOKESKUKSEN ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA LIIKUNNAN MERKI-TYKSESTÄ HYVINVOINTIINSA
Enqvist, Henna; Koskinen, Jenni (2011)
Enqvist, Henna
Koskinen, Jenni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814769
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoituksena selvittää, miten kuntokeskuksen asiakkaat kokevat liikunnan vaikuttavan omaan hyvinvointiinsa sekä antaa kehitysideoita Liikuntastudio Popille. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Liikuntastudio Popin kanssa.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeita jaettiin kahtena päivänä henkilökohtaisesti asiakkaille, mutta pääsääntöisesti ne olivat Liikuntastudio Popin vastaanottotiskin lähettyvillä yhden kuukauden ajan. Kyselylomakkeet olivat tarkoitettu kaikille Liikuntastudio Popin asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin 77 kappaletta, joista 56 palautettiin täytettynä eli vastausprosentti oli 72,7 %. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat asiakkaiden liikuntatottumukset, mikä motivoi harrastamaan liikuntaa, miten he kokevat liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa, sekä selvittää, miten Liikuntastudio Popin toimintaa voitaisiin kehittää.
Tutkimustuloksista selvisi, että Liikuntastudio Popin asiakkaista suurin osa vastasi harrastavan liikuntaa 3 - 4 kertaa viikossa. Lähes kaikki vastaajista vastasivat liikunnan harrastamisen syyksi halun kasvattaa omaa kuntoa. Vastaajilta kysyttäessä liikunnan vaikutuksista hyvinvointiin 69,6 % vastasi liikunnan vaikuttavan fyysiseen kuntoon erittäin paljon. Liikuntastudio Popin ryhmäliikuntatuntien tai palveluiden keskiarvoksi tuli lähes kaikille arvosana 4, eli asiakkaat olivat melko tyytyväisiä niihin.
Tutkimus oli määrällinen eli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselylomakkeita jaettiin kahtena päivänä henkilökohtaisesti asiakkaille, mutta pääsääntöisesti ne olivat Liikuntastudio Popin vastaanottotiskin lähettyvillä yhden kuukauden ajan. Kyselylomakkeet olivat tarkoitettu kaikille Liikuntastudio Popin asiakkaille. Kyselylomakkeita jaettiin 77 kappaletta, joista 56 palautettiin täytettynä eli vastausprosentti oli 72,7 %. Tavoitteena oli selvittää, mitkä ovat asiakkaiden liikuntatottumukset, mikä motivoi harrastamaan liikuntaa, miten he kokevat liikunnan vaikuttavan hyvinvointiinsa, sekä selvittää, miten Liikuntastudio Popin toimintaa voitaisiin kehittää.
Tutkimustuloksista selvisi, että Liikuntastudio Popin asiakkaista suurin osa vastasi harrastavan liikuntaa 3 - 4 kertaa viikossa. Lähes kaikki vastaajista vastasivat liikunnan harrastamisen syyksi halun kasvattaa omaa kuntoa. Vastaajilta kysyttäessä liikunnan vaikutuksista hyvinvointiin 69,6 % vastasi liikunnan vaikuttavan fyysiseen kuntoon erittäin paljon. Liikuntastudio Popin ryhmäliikuntatuntien tai palveluiden keskiarvoksi tuli lähes kaikille arvosana 4, eli asiakkaat olivat melko tyytyväisiä niihin.