Teatteriesityksen markkinointi : case: Lahden kaupunginteatterin Omat koirat -näytelmä
Hovi, Annika (2009)
Hovi, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033650
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033650
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teatteriesityksen markkinointia. Työn tavoitteena on tutkia Omat koirat –näytelmän markkinointia ryhmäkävijöiden osalta. Tutkimuksessa haastatellaan ryhmänvetäjiä, jotka ovat käyneet katsomassa esityksen Lahden kaupunginteatterissa. Omat koirat -näytelmä on Pirkko Saision uutuusnäytelmä, joka tuli Lahden kaupunginteatterin ensi-iltaan helmikuussa 2008.
Työn teoriaosassa pohditaan kulttuurimatkailua ja markkinointia. Työssä avataan kulttuurimatkailun käsite ja luokitellaan eri matkailijatyyppejä. Markkinointia käsitellaan segmentoinnin, markkinointiviestinnän ja mielikuvan rakentumisen näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan teatterimatkailuun ja -markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusosassa esitellään puhelinhaastattelututkimus, jolla selvitetään esityksen nähneiden ryhmien taustatietoja, teatterikäyttäytymistä ja saavutettavuutta. Edelleen tutkimuksessa tarkastellaan, miten ryhmät saivat tietoa esityksestä ja vastasivatko ennakkomielikuvat näytelmää. Lisäksi saadaan tietoa lisäpalveluiden käytöstä ja teatterikokemuksen onnistumisesta.
Tuloksista selviää, että yhä enemmän erilaiset yhdistykset ja seurat saapuvat teatteriin, vaikka perinteisesti eläkeläis- ja Martta-ryhmät ovat suosituimpia kävijöitä. Ryhmät tavoitetaan parhaiten painetulla markkinointimateriaalilla. Internet-sivustot olivat tutut suurimmalle osalle vastaajista, mutta Internetistä haetaan ennen kaikkea lisätietoutta. Tuloksista selvisi myös, etteivät ryhmien ennakkomielikuvat vastanneet täysin esitystä: haastateltavat odottivat perinteistä esitystä, ja kokivat näytelmän liian taiteelliseksi. Kuitenkin ryhmät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä teatterikokemuksen onnistumiseen ja teatterin palveluun. Tutkimus antaa toimeksiantajalle lisätietoutta ryhmämarkkinoinnin suunnitteluun sekä yleistä palautetta, jolla ryhmien teatterikokemus saadaan entistä paremmaksi.
Työn teoriaosassa pohditaan kulttuurimatkailua ja markkinointia. Työssä avataan kulttuurimatkailun käsite ja luokitellaan eri matkailijatyyppejä. Markkinointia käsitellaan segmentoinnin, markkinointiviestinnän ja mielikuvan rakentumisen näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan teatterimatkailuun ja -markkinointiin.
Opinnäytetyön tutkimusosassa esitellään puhelinhaastattelututkimus, jolla selvitetään esityksen nähneiden ryhmien taustatietoja, teatterikäyttäytymistä ja saavutettavuutta. Edelleen tutkimuksessa tarkastellaan, miten ryhmät saivat tietoa esityksestä ja vastasivatko ennakkomielikuvat näytelmää. Lisäksi saadaan tietoa lisäpalveluiden käytöstä ja teatterikokemuksen onnistumisesta.
Tuloksista selviää, että yhä enemmän erilaiset yhdistykset ja seurat saapuvat teatteriin, vaikka perinteisesti eläkeläis- ja Martta-ryhmät ovat suosituimpia kävijöitä. Ryhmät tavoitetaan parhaiten painetulla markkinointimateriaalilla. Internet-sivustot olivat tutut suurimmalle osalle vastaajista, mutta Internetistä haetaan ennen kaikkea lisätietoutta. Tuloksista selvisi myös, etteivät ryhmien ennakkomielikuvat vastanneet täysin esitystä: haastateltavat odottivat perinteistä esitystä, ja kokivat näytelmän liian taiteelliseksi. Kuitenkin ryhmät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä teatterikokemuksen onnistumiseen ja teatterin palveluun. Tutkimus antaa toimeksiantajalle lisätietoutta ryhmämarkkinoinnin suunnitteluun sekä yleistä palautetta, jolla ryhmien teatterikokemus saadaan entistä paremmaksi.