Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Teatteriesityksen markkinointi : case: Lahden kaupunginteatterin Omat koirat -näytelmä

Hovi, Annika (2009)

 
Avaa tiedosto
Hovi_Annika.pdf (5.398Mt)
Lataukset: 


Hovi, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906033650
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee teatteriesityksen markkinointia. Työn tavoitteena on tutkia Omat koirat –näytelmän markkinointia ryhmäkävijöiden osalta. Tutkimuksessa haastatellaan ryhmänvetäjiä, jotka ovat käyneet katsomassa esityksen Lahden kaupunginteatterissa. Omat koirat -näytelmä on Pirkko Saision uutuusnäytelmä, joka tuli Lahden kaupunginteatterin ensi-iltaan helmikuussa 2008.

Työn teoriaosassa pohditaan kulttuurimatkailua ja markkinointia. Työssä avataan kulttuurimatkailun käsite ja luokitellaan eri matkailijatyyppejä. Markkinointia käsitellaan segmentoinnin, markkinointiviestinnän ja mielikuvan rakentumisen näkökulmasta. Lisäksi tutustutaan teatterimatkailuun ja -markkinointiin.

Opinnäytetyön tutkimusosassa esitellään puhelinhaastattelututkimus, jolla selvitetään esityksen nähneiden ryhmien taustatietoja, teatterikäyttäytymistä ja saavutettavuutta. Edelleen tutkimuksessa tarkastellaan, miten ryhmät saivat tietoa esityksestä ja vastasivatko ennakkomielikuvat näytelmää. Lisäksi saadaan tietoa lisäpalveluiden käytöstä ja teatterikokemuksen onnistumisesta.

Tuloksista selviää, että yhä enemmän erilaiset yhdistykset ja seurat saapuvat teatteriin, vaikka perinteisesti eläkeläis- ja Martta-ryhmät ovat suosituimpia kävijöitä. Ryhmät tavoitetaan parhaiten painetulla markkinointimateriaalilla. Internet-sivustot olivat tutut suurimmalle osalle vastaajista, mutta Internetistä haetaan ennen kaikkea lisätietoutta. Tuloksista selvisi myös, etteivät ryhmien ennakkomielikuvat vastanneet täysin esitystä: haastateltavat odottivat perinteistä esitystä, ja kokivat näytelmän liian taiteelliseksi. Kuitenkin ryhmät olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä teatterikokemuksen onnistumiseen ja teatterin palveluun. Tutkimus antaa toimeksiantajalle lisätietoutta ryhmämarkkinoinnin suunnitteluun sekä yleistä palautetta, jolla ryhmien teatterikokemus saadaan entistä paremmaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste