Matkapalvelun tuotteistaminen Case: Päiväretki Alicanteen ja El Tendren oliivitilalle
Pirttioja, Sari (2020)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Pirttioja, Sari
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111723037
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajalle Travel Team Finland Oy:lle opaskirjan Espanjan, Costa Blancan kohteeseen. Tavoitteena oli auttaa suunnittelemaan sekä ohjeistamaan matkaopasta päiväretken toteuttamisessa Alicanteen ja El Tendren oliivitilalle. Yritys toimii Espanjan Torreviejassa talvisaikaan ja kesäisin Helsingissä.
Opinnäytetyön aihepiiri oli laaja ja vaatisi kohteessa paikallaolemisen. Tästä syystä markkinointi ja kilpailijat ovat rajattu työstä pois. Opinnäytetyössä on käytetty tuotteistamisen, matka- ja ohjelmapalvelun sekä elämyksen teorioita. Tuotekehitysprosessissa huomioitiin asiakaslähtöinen palveluprosessi, joka koostuu eri moduuleista, joiden on tarkoitus täyttää asiakkaan odotukset.
Retken lopuksi kerättiin pienimuotoinen asiakastyytyväisyyskysely, jonka tuloksien perusteella palvelusta tehtiin laadukkaampi ja asiakkaat huomioon ottava opaskirja. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja sisällöltään käytännössä hyödynnettävissä oleva opaskirja, jota toimeksiantaja voi käyttää mallina myös muihin päiväretkiin. Opinnäytetyön loppuosassa ovat toimeksiantajan kirjallinen arviointi opaskirjasta ja liitteenä asiakkaan palvelupolku, blueprint. Abstarct
Author: Sari Pirttioja
Title of the Publication: Tourism service productiztion Case: Daytrip to Alicante and El Tendre´s Olive farm
Degree Title: Tourism and Hospitality Management
Keywords: productization, tourism, guide, qualitative research, Spain, experience
The purpose of this thesis was to plan a travel guide for the principal, Travel Team Finland Oy, in the Costa Blanca, Spain. The main purpose was to provide instructions and help a guide to arranging a daytrip to Alicante and El Tendre´s olive farm. The company operates in Torrevieja, Spain during winter and in Helsinki during summer.
The topic of this thesis was broad and it required being present in Spain. Therefore, marketing processes and competitors were excluded from the thesis. Literature on productization, experience, and travel and program services were used in the thesis. During the product development process, the customer-oriented service process was considered. The customer-oriented service process consists of different modules that serve to fulfil customer expectations.
A limited customer satisfaction survey was collected at the end of the daytrip. The results of the survey enabled the complication of higher quality and more customer-oriented guidelines. The output of the thesis resulted in a simple and practical guide, which the principal can use as a template for other daytrips. The final section of the thesis presents the principal´s written assessment of the guidelines. The attachments contain a customer service blueprint.
Opinnäytetyön aihepiiri oli laaja ja vaatisi kohteessa paikallaolemisen. Tästä syystä markkinointi ja kilpailijat ovat rajattu työstä pois. Opinnäytetyössä on käytetty tuotteistamisen, matka- ja ohjelmapalvelun sekä elämyksen teorioita. Tuotekehitysprosessissa huomioitiin asiakaslähtöinen palveluprosessi, joka koostuu eri moduuleista, joiden on tarkoitus täyttää asiakkaan odotukset.
Retken lopuksi kerättiin pienimuotoinen asiakastyytyväisyyskysely, jonka tuloksien perusteella palvelusta tehtiin laadukkaampi ja asiakkaat huomioon ottava opaskirja. Tämän opinnäytetyön tuloksena syntyi selkeä ja sisällöltään käytännössä hyödynnettävissä oleva opaskirja, jota toimeksiantaja voi käyttää mallina myös muihin päiväretkiin. Opinnäytetyön loppuosassa ovat toimeksiantajan kirjallinen arviointi opaskirjasta ja liitteenä asiakkaan palvelupolku, blueprint.
Author: Sari Pirttioja
Title of the Publication: Tourism service productiztion Case: Daytrip to Alicante and El Tendre´s Olive farm
Degree Title: Tourism and Hospitality Management
Keywords: productization, tourism, guide, qualitative research, Spain, experience
The purpose of this thesis was to plan a travel guide for the principal, Travel Team Finland Oy, in the Costa Blanca, Spain. The main purpose was to provide instructions and help a guide to arranging a daytrip to Alicante and El Tendre´s olive farm. The company operates in Torrevieja, Spain during winter and in Helsinki during summer.
The topic of this thesis was broad and it required being present in Spain. Therefore, marketing processes and competitors were excluded from the thesis. Literature on productization, experience, and travel and program services were used in the thesis. During the product development process, the customer-oriented service process was considered. The customer-oriented service process consists of different modules that serve to fulfil customer expectations.
A limited customer satisfaction survey was collected at the end of the daytrip. The results of the survey enabled the complication of higher quality and more customer-oriented guidelines. The output of the thesis resulted in a simple and practical guide, which the principal can use as a template for other daytrips. The final section of the thesis presents the principal´s written assessment of the guidelines. The attachments contain a customer service blueprint.