Pienyrityksen markkinointiviestinnän keinojen vertailu
Leminen, Mika (2020)
Leminen, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111823223
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestinnän keinoja Terrasol Trading Oy-nimisen pienyrityksen näkökulmasta, keskittyen erityisesti markkinointiviestinnän keinojen tarkasteluun ja vertailuun. Työ on käytännönläheinen, koska tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle ideoita ja analyysia, jotta toimet on helpompi soveltaa ja viedä käytäntöön.
Työn alussa käydään läpi toimeksiantajayrityksen esittely ja nykytila, yrityksen tuotteet ja palvelut sekä tavoitteet ja ongelmakohdat. Sitten työssä tarkastellaan kirjallisuuden avulla erilaisia markkinointiviestinnän keinoja ja pohditaan niiden soveltuvuutta toimeksiantajayritykseen.
Tämän jälkeen työssä kysyttiin kehittämismenetelmän avulla yrityksen edustajia analysoimaan, mitkä ovat juuri heille sopivat markkinointiviestinnän keinot. Kehittämismenetelmäksi valikoitui Pughin matriisi. Kyselyn vastauksia analysoitiin ja vedettiin johtopäätöksiä ja annettiin ehdotuksia, miten yrityksen markkinointia voitaisiin kehittää eteenpäin.
Johtopäätöksissä osoittautui, että somemarkkinointi ja muut digitaalisen markkinoinnin keinot vaikuttavat olevan pienyrityksille parhaat markkinointiviestinnän keinot. Opinnäytetyössä ehdotettiin yrityksen perustavan kotisivuilleen blogin. Sisällöntuotanto on kustannustehokas tapa markkinoida tänäpäivänä.
Työn alussa käydään läpi toimeksiantajayrityksen esittely ja nykytila, yrityksen tuotteet ja palvelut sekä tavoitteet ja ongelmakohdat. Sitten työssä tarkastellaan kirjallisuuden avulla erilaisia markkinointiviestinnän keinoja ja pohditaan niiden soveltuvuutta toimeksiantajayritykseen.
Tämän jälkeen työssä kysyttiin kehittämismenetelmän avulla yrityksen edustajia analysoimaan, mitkä ovat juuri heille sopivat markkinointiviestinnän keinot. Kehittämismenetelmäksi valikoitui Pughin matriisi. Kyselyn vastauksia analysoitiin ja vedettiin johtopäätöksiä ja annettiin ehdotuksia, miten yrityksen markkinointia voitaisiin kehittää eteenpäin.
Johtopäätöksissä osoittautui, että somemarkkinointi ja muut digitaalisen markkinoinnin keinot vaikuttavat olevan pienyrityksille parhaat markkinointiviestinnän keinot. Opinnäytetyössä ehdotettiin yrityksen perustavan kotisivuilleen blogin. Sisällöntuotanto on kustannustehokas tapa markkinoida tänäpäivänä.